Budowanie strategii dotarcia do rynku

Przez kilkanaście ostatnich lat wiele procesów sprzedażowych udało się zmodyfikować, unowocześnić i zoptymalizować. Rodzimy rynek bardzo się zmienił, podobnie jak klient. Zmienił się też układ sił pomiędzy rynkiem tradycyjnym a nowoczesnym, dyskonty z fantazją zawojowały mniejsze miejscowości. Zmieniła się także rola kanału gastronomicznego, który jest dziś nośnikiem komunikatu skierowanego do ostatecznego konsumenta, a przede wszystkim wzrósł poziom kompetencji – nie tylko dostawców, ale też odbiorców.

Krzywdzący stereotyp personelu sklepowego, który za drobne prezenty jest w stanie zamówić każdą ilość produktu bez względu na rzeczywistą rotację, już dawno zniknął z opinii menedżerów sprzedaży. Dzisiaj to wiedza i kompetencje zarządzających poszczególnymi sklepami czy też całymi ich sieciami są wyznacznikiem tego, jak dany producent buduje swoje akcje promocyjne. Coraz częściej w rozmowach handlowych używa się argumentów bazujących na danych rynkowych, zachęca się detalistów i kluczowych klientów do współzarządzania nie tylko półką z produktami dostawcy, ale wręcz całą kategorią.

Nie zmieniło się jednak podstawowe założenie, które pozostaje cały czas aktualne po stronie zarówno dostawcy, jak i odbiorcy – nadal najważniejsze są relacje. Początkowo, kiedy rynek FMCG szybko się rozwijał, widać było wyraźną różnicę pomiędzy know-how, jakie dawała przynależność do międzynarodowej rodziny silnych korporacji, a działalnością pozbawioną takiego zaplecza. Dziś większość firm stosuje te same mechanizmy promocyjne, ma podobne budżety na aktywowanie sprzedaży. Przedstawiciele handlowi są dobrze wyszkoleni i mają wystarczające kompetencje, aby rozmawiać o zarządzaniu przychodem; potrafią obliczyć zwrot z danej inwestycji, a ich produkty trafiają w trend konsumencki związany z próbowaniem produktów mniejszych producentów. Okazało się, że aby być dobrze postrzeganym graczem na rynku FMCG, nie wystarczą już tylko markowe produkty wsparte odpowiednim komunikatem medialnym i akcjami trademarketingowymi. Kluczem do sukcesu staje się bowiem odpowiedni dobór właściwych klientów i konsekwentne budowanie długotrwałych relacji, opartych na wspólnych korzyściach finansowych.

Pojawia się więc kilka kluczowych pytań, na które powinna odpowiedzieć każda firma. Dotyczy to zwłaszcza tych firm, które myślą i działają w kategoriach właściwej kanalizacji sprzedaży i budowania zrównoważonego wzrostu wspólnie z klientami, bez względu na to, jaki jest to rynek – nowoczesny, tradycyjny czy gastronomiczny.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.