Błazen, król czy rycerz?

  • Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
SS_56_61.jpg

"Działamy pod wpływem całkowicie automatycznych procesów znajdujących się poza naszą kontrolą i nie mamy o tym pojęcia”.

Czy autor powyższych słów to:

  1. Zafascynowany Freudem psychoanalityk szukający wszędzie nieświadomych popędów?
  2. Oderwany od życia filozof, który w wieży z kości słoniowej kreśli metafizyczne wizje?
  3. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii?

Trzecia, najmniej intuicyjna odpowiedź, jest prawdziwa. Psycholog i ekonomista, Daniel Kahneman, w licznych badaniach wykazał, że przekonanie o ludzkiej racjonalności często bywa iluzją. O naszych decyzjach przesądzają najczęściej procesy automatyczne, a dopiero później wmawiamy sobie sensowność podjętych działań. W psychologii zjawisko to nazywa się racjonalizacją. Przykładowo już po maksymalnie kilku sekundach wiemy, czy lubimy nowo poznaną osobę. Świadomy umysł potrzebuje jednak dorobić filozofię, uzasadniając podjętą decyzję. Stwierdzamy zatem, że Stefan jest fajny, ponieważ zna się na piłce nożnej, a Kazika nie lubimy, bo ma brudne buty.

Co ciekawe, większość ludzi jest absolutnie przekonana, że działa w pełni świadomie. Niestety taka postawa uniemożliwia sprawdzenie, co kryje się w świecie naszych głębokich przekonań, zwanym potocznie intuicją. Stąd biorą się wewnętrzne konflikty, spadki motywacji lub po prostu sabotaże. W takiej sytuacji postępujemy wbrew logice, jakbyśmy chcieli sobie zaszkodzić.

Metafora jest kluczem do umysłu

To proste zdanie bardzo jasno ilustruje moc metafor. Dzięki odwołaniu w śródtytule do klucza jako symbolu dostępu wystarczyło pięć słów, by zrozumiale wyjaśnić korzyści ze stosowania metafor. Dla porównania poniżej wymienię je w tradycyjnej formie:

  • zrozumienie własnych przekonań, wartości i zachowań,
  • poznanie prawdziwych motywacji rozmówcy,
  • skuteczniejsza komunikacja,
  • jasny i mocniejszy przekaz,
  • uproszczenie skomplikowanych informacji,
  • wpływ na wyobraźnię i emocje,
  • zwiększenie efektywności perswazji,
  • pobudzenie kreatywności.

Ważne jest zrozumienie, że jesteśmy zanurzeni w świecie metafor i symboli, które nie tylko opisują, ale też tworzą rzeczywistość. Przykładowo, pracownik przekonany, że jest tylko trybem w korporacyjnej maszynie – niczym bohater piosenki Lady Pank (pt. Zamki na piasku), mając ciekawy pomysł, prawdopodobnie go przemilczy, bo przecież „on tu nie jest od myślenia”. Z kolei Mariusz Pudzianowski, który jak powszechnie wiadomo „tanio skóry nie sprzeda”, będzie walczył do końca – zarówno na ringu, jak i negocjując kontrakty reklamowe. Prawdopodobnie dlatego też dziennikarze twierdzą, że – umawiając się na wywiad – wspomniany zawodnik MMA żąda zwrotu kosztów paliwa. Słuchając uważnie klientów, kolegów z pracy lub szefa, możemy zrozumieć, co naprawdę nimi kieruje.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.