Benchmarking, czyli jak podglądać konkurencję i jednocześnie pozostać kreatywnym?
Kreatywne podejście do reklamy oraz sprzedaży to ważny element wpływający na wyróżnienie się oferty na tle innych. Nie należy przy tym zapominać, że warto porównywać swoje pomysły z metodami wykorzystywanymi przez liderów na rynku, dzięki którym odnoszą sukcesy. Jak skutecznie podglądać konkurencję? Jak wykorzystać benchmarking w sprzedaży?
Benchmarking to metoda zarządzania, która ma na celu poprawę wydajności działań przedsiębiorstwa, a także oferowanych przez niego produktów i usług. Polega ona na regularnym porównywaniu się do innych firm – liderów na rynku w danej branży. Dzięki temu uzyskuje się informacje z otoczenia ułatwiające poprawę działań wewnętrznych. Kluczowe w tym zakresie jest szybkie odpowiadanie na wyzwania i potrzeby odbiorców poprzez dostosowywanie do nich samej oferty, a także sposobu komunikacji oraz sprzedaży. Należy podkreślić, że nadrzędny cel benchmarkingu stanowi znalezienie idealnego wzorca, który pozwoli udoskonalić procesy, a nie wyłącznie kopiowanie i naśladownictwo.
Czego może dotyczyć zakres porównywanych do konkurencji obszarów?
- Świadczonych usług oraz portfolio produktów;
- Stylu komunikacji czy służących do tego platform;
- Zarządzania;
- Cen;
- Kreowanego wizerunku;
- Sposobu dotarcia do klienta;
- Sprzedaży oraz dystrybucji;
- Reagowania na kryzysy czy wyzwania.
Co można zrobić, skutecznie wykorzystując benchmarking?
- Zweryfikować poprawność procesów wewnętrznych i sposobu zarządzania;
- Sprawdzić, czy obecne schematy sprzedaży oraz obsługi są odpowiednie;
- Lepiej poznać potrzeby, problem, a także oczekiwania klientów;
- Zainspirować się do zmian i otwarcia na nowe rozwiązania;
- Znaleźć i nazwać bieżące problemy oraz wady;
- Poprawić jakość oferowanych usług i produktów;
- Wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy oraz zwiększyć zaufanie odbiorców.
- Zyskać przewagę nad konkurencją1.
Rodzaje benchmarkingu
Benchmarking standardowo dzieli się na wewnętrzny, zewnętrzny – inaczej nazywany konkurencyjnym, a także funkcjonalny.
- Wewnętrzny – wykorzystywany jest najczęściej szczególnie w dużych firmach, które mają wiele oddziałów, działów, a także związanych bezpośrednio z nimi partnerów czy dostawców. W tym przypadku bada się zależności występujące między nimi, porównując do nich wydajność poszczególnych jednostek, żeby ustalić, czy działają równie efektywnie. Ze względu na wewnętrzną analizę, firma ma szczegółowy dostęp do niezbędnych danych, co zdecydowanie ułatwia proces, zauważenie błędów oraz szybkie wprowadzenie zmian. Handlowcy mogą weryfikować swoje sposoby dotarcia do klienta czy jego obsługi np. z innymi filiami bądź też działem marketingu i sprawdzać skuteczność swoich metod.
- Zewnętrzny/konkurencyjny – bazuje na zestawieniu z firmami uznawanymi za bezpośrednich konkurentów i liderów danej branży, przez co zdobycie szczegółowych danych może stanowić tutaj spore wyzwanie. Wtedy warto korzystać z inspirowania się wzorcami z innego kraju.
- Funkcjonalny – polega na porównaniu z firmami z odmiennych branż wybranych elementów, np. obsługi klientów B2B i B2C, stylu komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej, które funkcjonują w podobny sposób, mimo różnic związanych z innym sektorem.
Niektóre źródła dzielą go dodatkowo na:
- horyzontalny – odnoszący się do metod wykorzystywanych przez firmy z branż pokrewnych lub zupełnie innych, analiza wykonywana jest ogólnie, bez wnikania w poufne i szczegółowe dane;
- produktowy – porównujący ofertę oraz produkty, a także szczegóły z nimi związane – ich promocję, wygląd, opakowania, dystrybucję;
- organizacyjny – odnoszący się do tego, co można poprawić wewnątrz przedsiębiorstwa;
- procesowy – skupiający się na ulepszeniu procesów zachodzących w firmie, a także doskonaleniu zarządzania operacyjnego i konkurencyjności;
- strategiczny – analizujący misję, wizję oraz strategię przedsiębiorstwa, wpływające na jego działanie czy długoterminowe plany.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.