Value Proposition, Elevator pitch and USP – what is the difference?

In sales and marketing, it’s important to know your carrots. We seem to focus on the easiest - the USPs, Unique Selling Propositions, and it is indeed important to know how to differentiate yourself from your competitors. However, don’t forget to check up on your elevator pitch. And if you want to grow, you are going to need to define your value proposition too. So, what is the difference?

SELL_6_16.jpg

Elevator pitch

An elevator pitch is a short (around 10 seconds), usually verbal description of who you work with and the area in which you help them. The aim is to stimulate discussion, and it’s commonly found at networking events.

Example:

We help companies focus on their sales and marketing functions to create growth through training, audits of their processes and leadership services.

Unique Selling Proposition

A Unique Selling Proposition’s aim is to differentiate your product or service from that of your competition. It is often used in marketing materials and in sales discussions in the mid-to-end range of the sales pipeline, when customers are almost ready to buy. A quick side note here - often USPs are cited at the prospecting stage, however it is usually the “selling points” that are needed here. The selling points are the general offering - reassuring the prospect that you offer all of what they need, with the right accreditations or expertise. It’s outlining that their requirements will be met. Moving further down the sales pipeline is when you bring out your unique selling points in order to move them towards a sale with you rather than your competition. You may waste the impact of your USPs if you use it too early. Equally, they are more effective in B2C than in B2B sales.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.