Żeby sprzedać, trzeba... 10 warunków sprzedażowego sukcesu

Nie da się przedstawić jednej recepty na sprzedażowy sukces. Nie ma jednej techniki, która bije na głowę wszystkie inne. Jest jednak kilka czynników, które sprawią, że sprzedaż stanie się prostsza i skuteczniejsza.

AS_33_10.jpg
  1. Zdecyduj, kim są twoi klienci

    Wielu handlowców uważa, że każdy jest ich klientem. Uniwersalność ich produktu sprawia, że czują się na tyle pewnie, że decydują się na kierowanie swoich zasobów do bardzo szerokiej grupy odbiorców. W rezultacie męczą się rozmowami z klientami, z którymi prawdopodobieństwo zamknięcia transakcji jest zbyt małe.

    Twoim zadaniem jest zdecydować o tym, jaka jest twoja grupa docelowa. Sprawdź, jacy klienci kupują od ciebie najczęściej. Określ ich płeć, wiek, status majątkowy, stan cywilny, dzietność i inne informacje, które są ważne z twojego punktu widzenia. Nawet jeśli twoja organizacja określiła grupę docelową, to może tobie łatwiej i skuteczniej sprzedaje się np. kobietom z małymi dziećmi albo kawalerom. Świadomość tego, kto jest twoją grupą docelową i kto jest twoim ulubionym rodzajem klienta, pozwoli ci ulokować swój czas w najlepszym kierunku.

  2. Przygotuj się

    Mówią, że mecz wygrywa się w szatni. Podobnie jest ze sprzedażą. Wiele zależy od tego, co zrobisz przed samą rozmową z klientem. Kluczem jest doskonałe przygotowanie się do tej rozmowy. Nawet jeśli robiłeś to już tysiące razy, to przygotowanie zawsze pozytywnie wpłynie na efekty twoich rozmów. Przygotuj sobie:

    • informacje o kliencie (informacje z jego strony WWW, KRS, informacje z CRM o dotychczasowym kontakcie),
    • informacje z rynku (statystyki, raporty, o których powiesz podczas rozmowy),
    • algorytmy reakcji na najczęstsze i najbardziej prawdopodobne obiekcje klientów,
    • odpowiedzi na pytania, które najprawdopodobniej może zadać klient (szczególnie kiedy zaczynasz w nowej branży),
    • strategie negocjacji – twoje minimalne i maksymalne oczekiwania,
    • najlepszą alternatywę, jeśli coś pójdzie nie po twojej myśli,
    • drzewko decyzyjne – czyli, co zrobisz, gdy klient powie A, a co zrobisz, gdy powie B.

Dzięki takiemu przygotowaniu, dużo lepiej i pewniej poprowadzisz rozmowę sprzedażową.

  1. Zapewnij klientowi poczucie bezpieczeństwa

    Klienci w swoim życiu trafili najprawdopodobniej na kilku handlowców, którzy kiedyś nadużyli ich zaufania. W rezultacie będziesz w swojej pracy spotykał takich rozmówców, którzy będą do ciebie podchodzili nieufnie. Jednak twoim zadaniem jest zapewnienie w rozmowie handlowej poczucia bezpieczeństwa. Możesz to zrobić, pamiętając o kilku ważnych radach:

    Nie stosuj oklepanych technik sprzedaży. Większość klientów, którzy na co dzień negocjują, szybko wykryje stosowane na nich sprzedażowe sztuczki.

    Pokazuj nieidealność swojej oferty. Nieukrywanie słabych stron (mniej znaczących lub nieistotnych dla klienta) powoduje, że budujesz zaufanie.

    Mów spokojnie, bez zbędnej ekscytacji.

    Nie narzucaj swojego zdania.

    Klienci muszą czuć się bezpiecznie w rozmowie. Próba stosowania manipulacji, narzucania swojego zdania, stosowanie znanych wszystkim technik wywierania wpływu powoduje, że klienci zamykają się i wycofują, albo atakują swoich rozmówców. Sprawia to, że rozmowa zamiast toczyć się w partnerskiej atmosferze, jest przepychanką na argumenty.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.