"A co by nam Pan podpowiedział?"

Poprzez zadane w ten sposób pytanie klient wyraża uznanie dla wiedzy handlowca i zaufanie do jego wskazówek. Sprzedawca staje się w takiej sytuacji nie tylko dostawcą konkretnego produktu czy usługi, ale także partnerem w biznesie, którego zdanie ma znaczenie. Jest ekspertem.

AS_34_54.jpg

Wyobraźmy sobie taką sytuację: koleżanka z pracy namówiła nas na wizytę u kosmetyczki i zabieg mikrodermabrazji. Sama z niego skorzystała i jest bardzo zadowolona. Skóra nabrała blasku i wygląda na dużo gładszą. Idziemy więc do poleconej kosmetyczki, ale tam czeka nas rozczarowanie. Specjalistka po obejrzeniu naszej cery odradza zabieg. „Przy Pani naczynkowej skórze mikrodermabrazja jest niewskazana – mówi. – Jeśli chce Pani wygładzić skórę, a jednocześnie nie narazić się na pękanie kolejnych naczynek, mogę polecić Pani inny zabieg”.

Co zrobimy w takiej sytuacji? Będziemy się upierać, by wykonano nam zabieg, po który tu pierwotnie przyszliśmy, czy też raczej wysłuchamy, jakie są propozycje alternatywne i zdecydujemy się na którąś z nich? Jestem przekonana, że większość z nas posłucha kosmetyczki. Dlaczego? Bo ma ona wiedzę i doświadczenie niezbędne, by osiągnąć pożądany przez nas rezultat.

Dlaczego ten sam mechanizm nie miałby zadziałać w każdej innej branży? Przecież sprzedawca, bez względu na to, czy handluje oknami, nawozami czy ubezpieczeniami może stać się dla swoich odbiorców takim właśnie ekspertem i gwarantem najlepiej dobranych rozwiązań. Aby to się jednak wydarzyło, sprzedawca powinien spełnić następujące kryteria:

  1. Sprzedawca musi mieć wiedzę

    Osoby na stanowiskach sprzedażowych często zmieniają pracę. Zarówno z własnej inicjatywy – szukając lepszych okazji, jak i na skutek zwolnień przez swoich chlebodawców. Od handlowców często wymaga się szybkich rezultatów, a jeśli ich nie ma – szuka się kolejnych kandydatów. Stąd na portalach z ofertami pracy zawsze znajdziemy wiele ogłoszeń na stanowiska sprzedażowe. Ten ciągły ruch i częste zmiany oraz presja na szybkie wyniki po przyjęciu do pracy sprawiają, że sprzedawca, który idzie na spotkanie z klientem często nie dość dobrze zna firmę, którą przyszło mu reprezentować. Nie zawsze wie wszystko o jej ofercie, często tylko pobieżnie orientuje się w historii i strukturze firmy, a znajomość branży zależy od jego wcześniejszych doświadczeń. Jakże często prowadzi to do sytuacji, kiedy wiedza sprzedawcy jest o wiele mniejsza od wiedzy klienta. Taki handlowiec, przyłapany na niewiedzy, raczej nie ma szansy stać się ekspertem w jego oczach. A zatem sprzedawca musi mieć odpowiednią wiedzę, a o to powinien zadbać jego zwierzchnik.

    Oto najważniejsze obszary, w których wiedza pomoże stać się ekspertem:

    • Charakterystyka branży: czynniki wpływające na produkty i ich ceny, cykl życia produktu, trendy, potrzeby użytkowników końcowych.
    • Pojawienie się na rynku zdarzeń, które mogą wywołać lub zmodyfikować jakąś potrzebę u klienta, na przykład zmian w przepisach, nowych dotacji, porozumień o charakterze międzynarodowym, wejściu na rynek nowych istotnych graczy.
    • Charakterystyka reprezentowanej firmy: cechy jej produktów i usług, zmiany tychże produktów w czasie, ich komplementarność z innymi produktami i systemami na rynku, różnice względem oferty konkurencji, a także wiedza o firmie, jej historii, zarządzie, standardach działania.
    • Znajomość żargonu branżowego, nazw kluczowych instytucji regulujących działanie branży, nazw stowarzyszeń branżowych oraz imprez targowych i konferencyjnych istotnych dla tego rynku.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.