7 pytań o sprzedaż: Katarzyna Sitarska
Konsultant i trener social selling z 13-letnim doświadczeniem w korporacyjnej sprzedaży B2B. Specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu programów social selling w B2B, głównie dla branży technologicznej. W ramach swojej pracy trenerskiej łączy LinkedIn z tradycyjnymi metodami prospectingowymi.
Skuteczna sprzedaż polega na...
... łączeniu kilku aspektów. Kiedyś było dużo łatwiej. Pamiętam czasy, kiedy samo umówienie spotkania z klientem nie stanowiło żadnej trudności, a kolejne etapy procesu zakupowego klienta wymagały mojej częstej obecności i dużej atencji. Dziś już tak lekko nie jest. Klient ma dostęp do informacji, jest często wyedukowany na bardzo wysokim poziomie jeszcze przed kontaktem z handlowcem. To powoduje, że działy handlowe nie mają dzisiaj łatwego zadania. Pracując z handlowcami w obszarze nowoczesnej sprzedaży, mówię o 6 kluczowych kompetencjach, umiejętnościach dzisiejszego handlowca:
Doradzanie, nie wciskanie. Handlowiec bazuje na swojej wiedzy eksperckiej oraz analizie szerszego kontekstu biznesu klienta.
Patrzenie na proces zakupowy klienta. Często niestety handlowcy pracują wyłącznie w perspektywie swojego procesu sprzedaży. Tymczasem po drugiej stronie nikogo nie interesuje, że handlowiec ma do zrealizowania jakieś cele i to nimi się kieruje, wyznaczając kolejne kroki.
Działanie z wyczuciem. Dziś, w dobie pandemii, coraz większej wagi nabiera empatia, bo za każdym procesem zakupowym stoją ludzie.
Cyfrowa wiarygodność i umiejętność budowania/przedłużania relacji online i w social media. Kanały cyfrowe typu video czy LinkedIn otwierają przed handlowcami nowe drzwi do budowania relacji, w dobie ograniczonych możliwości spotkań na żywo.
Tworzenie treści. Dzisiejszy klient B2B w dużej części edukuje się sam w Internecie. Jeśli handlowiec pomaga mu w tym zadaniu, pokazując się w roli eksperta i tworząc treści, zyskuje całą masę punktów nie tylko na starcie, ale i na każdym etapie procesu.
Współpraca z marketingiem. Otwartość na pomysły marketingu, przekazywanie informacji od klientów do działu marketingu i współuczestnictwo w tworzeniu treści firmowych.
Powyższe działania pozwalają handlowcom budować zaufanie do siebie na każdym etapie współpracy z klientem. To o nie dzisiejsza sprzedaż musi walczyć.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.