5 grzechów głównych cross border e-commerce
- Jakie rozwiązania sprawdzone w Polsce niekoniecznie sprawdzą się za granicą?
- Jak skutecznie konkurować o udział w rynku z lokalnymi sklepami?
- Jak krok po kroku zbudować zaufanie na nowym rynku?
Wiele sklepów internetowych odnosi sukces na lokalnym polskim rynku. Naturalną koleją rzeczy jest zatem ekspansja za granicę. Polacy marzą o sprzedawaniu do Niemiec, Czech, Rumunii i Skandynawii. Znamy przykłady tych, którym się udało i im zazdrościmy. Jak to się jednak dzieje, że jednym się udaje, a drugim nie? Oto pięć grzechów głównych cross border e-commerce.
1. Traktujemy rynki zagraniczne szablonowo
Pierwszym błędem jest myślenie, że wszyscy kupujący są tacy sami. A nie są. Prawda jest taka, że to, co sprawdza się w Polsce, niekoniecznie zadziała za granicą. Na przykład, statystycznie najczęściej wybieraną metodą płatności przez Polaków jest pobranie, ale już w Szwecji więcej niż 75% kupujących płaci online kartą kredytową lub debetową. Podobnie jest, jeśli chodzi o sposoby dostawy. Polacy ponad wszystko kochają paczkomaty i liczą na szybką dostawę. Duńczycy korzystają z kuriera i nie wyobrażają sobie oczekiwania na towar dłużej niż dzień lub dwa. Wspomniani wcześniej Szwedzi natomiast z uwagi na to, jak rozległy jest ich kraj, przyzwyczajeni są do dłuższego czasu dostawy – nawet za 5 czy 7 dni.
Oprócz oczywistych różnic, ciekawostką są drobiazgi, niuanse na stronie, takie jak ulubione lub mile widziane kolory, banery, zdjęcia itp.
TIP
Jeśli chcesz odnieść sukces za granicą, nie wrzucaj wszystkich do jednego worka, lecz dostosuj sklep i ofertę do indywidualnych potrzeb zagranicznych sąsiadów.
2. Nie wyróżniamy się wystarczająco
Jako nowy gracz za granicą musisz konkurować o udział w tamtejszym rynku online z już istniejącymi sklepami. To niesamowicie istotne, aby wyjaśnić klientom, czym różnisz się od konkurencji i dlaczego powinni kupować od ciebie, zamiast gdzie indziej. Aby znaleźć obszar, w którym masz przewagę, możesz skorzystać z analizy rynku i uzyskać wgląd w zakres cen swoich konkurentów, asortyment oferowanych produktów, poziom usług oraz inne warunki. Pokaż, że jesteś wyjątkowy! Jeśli nie możesz zaproponować kupującym niższej ceny, zaskocz grafiką, gratisem, jakością obsługi klienta, dostawą, albo bądź jak Jeff Bezos (dyrektor Amazona): „Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny o 5% niższe. Niepokoi mnie ten, kto może zaoferować lepsze doznania dla klienta”. Zadbaj o customer experience! Jak?
Sprawdź stronę swojego sklepu i oceń, czy jest wystarczająco intuicyjna i czy wszystko działa płynnie – również na smartfonach i tabletach. Poczuj się jak klient i zrób zamówienie testowe. Zweryfikuj metody i szybkość dostawy. Zrewiduj opcje płatności.
TIP
Jeśli chcesz odnieść sukces za granicą, zaproponuj klientom coś wyjątkowego, wyróżnij się, znajdź swoją niszę i bądź lepszy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.