Controlling działań PR : efektywność PR
Reputację Twojej firmy można zmierzyć. PR to nie tylko atmosfera sprzyjająca sprzedaży, to, co inni mówią o Tobie1 czy milionowe wskaźniki mediowe, których przełożenie na zysk widzą tylko marketerzy. PR to również liczby i twarde dane pozwalające monitorować skuteczność i efektywność.
Faktycznie w PR nie ma jednego, całościowego systemu pomiaru. I chociaż może przysparzać to kłopotu, to jest także ogromną szansą – ocena każdego działania powinna być bowiem szyta na miarę. Jak wiesz z poprzedniego artykułu („Controlling działań PR. Część I: zrozumieć PR”), działania PR-owe są działaniami długookresowymi i wieloletnimi. To sprawia, że trudne jest przełożenie ich efektów na bieżącą sytuację Twojej firmy. Dla przypomnienia: spotykasz się tu ze zjawiskami carry over effect oraz time lag, czyli odłożonego efektu (gdy Twoje działania zmieniły nastawienie klienta do produktu, nie musi on dokonywać zakupu w danej chwili). Rezultaty, jakie osiąga Twoja firma, są bowiem wynikiem połączenia różnorodnych działań – zarówno teraźniejszych, jak i tych podejmowanych w przeszłości. Jak monitorować więc to, co robią PR-owcy?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.