Rachunek kosztów influencer marketingu
Influencer marketing to w ostatnich latach coraz popularniejsza forma prowadzenia działań marketingowych w mediach społecznościowych. Influencerzy to osoby najczęściej prowadzące blogi i vlogi (wideoblogi) w różnych dziedzinach. Często są to pasjonaci, uważani przez zewnętrznych odbiorców za ekspertów. Tym samym stają się oni ambasadorami marki i liderami opinii, dzieląc się swoją wiedzą na temat produktów.
Wielu influencerów dociera poprzez social media do tysięcy, a czasem nawet milionów obserwatorów. Firmy, postrzegając korzyści ze współpracy z takimi osobami – jak wspomniano uważanymi za ekspertów – powodują, że ich rola w marketingu stale rośnie. Dzieje się tak przynajmniej z trzech powodów:
- Wzrasta popularność tzw. social mediów w Internecie;
- Influencerzy jako znawcy tematu i eksperci uważani są za osoby obiektywne i wiarygodne, które rozpowszechniają wiedzę na temat danych produktów czy kategorii produktów (w odróżnieniu od często uważanych za „nachalne” form tradycyjnej reklamy);
- Upowszechniają się narzędzia do blokowania reklam internetowych.
Influencer marketing zaliczany jest do szerszej grupy działań, czyli do tzw. marketingu szeptanego (polegającego na kreowaniu decyzji zakupowych na podstawie opinii innych osób – autorytetów w danej dziedzinie, znajomych, celebrytów).
Realia polskiego influencer marketingu
Wynagrodzenia influencerów zależą od kanałów promocji, a największe stawki trzeba zapłacić tym, którzy mogą zapewnić dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Stawki za współpracę w social mediach (np. na Face- booku, Instagramie) są generalnie niższe niż promowanie produktów/marek na specjalistycznych blogach czy na kanale YouTube, a związane jest to z większym zaangażowaniem w przygotowanie akcji.
Według raportu „Polska Blogosfera 2016” influencerzy w ponad 92% wolą rozliczenia pieniężne i coraz mniej z nich jest skłonna na współpracę barterową. Badania zostały przeprowadzone na grupie ponad 1000 blogerów. Średnie zarobki blogerów wynoszą 4650 zł. Raport ten również wskazuje, że średnie stawki reklamowe na blogach kształtowały się następująco:
- kampanie barterowe (minimalna wartość barteru – 394 zł),
- wpis z wynagrodzeniem – 870 zł,
- post w mediach społecznościowych – 493,50 zł,
- wyjazd sponsorowany – 2607,31 zł.
Cele influencer marketingu
Ostatecznym celem wszelakich działań marketingowych jest wzrost przychodów ze sprzedaży, który może odbywać się poprzez:
- wzrost wolumenu sprzedaży,
- wzrost marży na sprzedaży.
W zależności od priorytetu pierwszego czy drugiego obszaru stosowane są różne działania marketingowe. O ile bowiem relatywnie szybki wzrost sprzedaży można osiągnąć, stosując różnego rodzaju promocje sprzedażowe, o tyle odbywa się to często kosztem uzyskiwanej marży. Wzrost marży natomiast można osiągnąć poprzez wzrost znajomości marki czy poprawę jej wizerunku.
Za pośrednictwem influencerów możliwe jest uzyskiwanie zarówno wzrostu wolumenu sprzedaży, jak i wzrostu marży na sprzedaży. W zależności od priorytetów firmy różne mogą być cele i oczekiwania we współpracy z influencerami. Do oczekiwanych efektów można np. zaliczyć:
- zwiększenie znajomości marki i produktów na rynku,
- poprawa wizerunku marki,
- powiększenie bazy potencjalnych klientów
- zachęcenie klientów do „szybkich” zakupów, w tym spróbowania nowości oferowanych przez firmę.
W celu umożliwienia pomiaru wskazanym powyżej celom ogólnym należy przypisać konkretne, „zoperacjonalizowane” cele działania influencera, takie jak na przykład:
- wejścia na stronę firmy,
- zapisy na newslettery,
- polubienia na Facebooku,
- pozyskiwanie leadów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.