10 cech skutecznego szefa sprzedaży, czyli magia naturalnych predyspozycji w pracy
- Jakie są trzy podstawowe warunki dotyczące głębszej motywacji do realizacji zadań, obowiązków i odpowiedzialności wynikających z roli?
- Jakie cechy pomagają dyrektorom sprzedaży w realizacji codziennych obowiązków?
- Na czym polega magia naturalnych predyspozycji?
Kiedy weźmiemy pod uwagę to, z jakich powodów w określonych rolach zawodowych czujemy się lepiej lub gorzej, warto przyjrzeć się znaczeniu naturalnych gruntów, czyli predyspozycji, które rozwijane, mogą powodować realną różnicę w tym, jak realizujemy swoje obowiązki. Profesor Harvardu Tal Ben-Shahar wskazuje trzy podstawowe warunki dotyczące głębszej motywacji do realizacji zadań, obowiązków i odpowiedzialności wynikających z roli:
- talent – czyli krótko- i długoterminowy przypływ energii, który masz wówczas, kiedy myślisz o tym, co jest do zrobienia,
- sens – subiektywne poczucie, że to, co robisz, komuś służy, przyczynia się do czegoś znaczącego, istotnego dla ciebie i innych,
- optymizm – czyli wiara we własne możliwości, zasoby, nawet jeśli wymaga to ponadprzeciętnego zaangażowania.
Mając tę bazę, warto pomyśleć o tym, jakie zadania wykonują dyrektor i menedżer sprzedaży, a co ważniejsze, czym różnią się one w praktyce.
Z naszych badań prowadzonych w Radwells Institute w latach 2015–2019 wynika, że dyrektor sprzedaży najczęściej:
[1] prowadzi konstruktywny, nakierowany na rozwiązania, dialog z menedżerami,
[2] stymuluje do wyciągania wniosków i wprowadzania ich do zespołów,
[3] używa języka aspiracji i rozwoju,
[4] uczy aspiracyjnych standardów pracy z ludźmi,
[5] opisuje świat biznesu z poziomu mikro i makro,
[6] przywiązuje wagę do doboru strategii pozwalających osiągać cele,
[7] ma wyższe standardy etyczne ze względu na predyspozycje liderskie.
Jak widać z tych zadań, każdy z siedmiu punktów w praktyce oznacza, że dominujące cechy powinny być reprezentowane przez określone postawy, a co za tym idzie – zachowania. Dalszym etapem analizy jest również to, jakie wnioski z własnych doświadczeń ma taki szef-dyrektor, ponieważ to z nich często wynika tzw. ostrzenie piły decyzyjnej, o której wspomina w książce Inteligencja przywódcza Justin Menkes.
Wizjonerstwo, wizja
Jeśli weźmiemy pod uwagę te zadania i obowiązki, to zauważymy, że rola ta nakłada na szefa bardzo jasną odpowiedzialność za budowanie i realizację strategii sprzedaży, co oznacza, że cechą dominującą reprezentowaną w zachowaniach jest wizjonerstwo i umiejętność formułowania docelowych i składowych wizji realizacji całego planu sprzedaży. Jeśli dyrektor sprzedaży ma za zadanie prowadzić konstruktywny dialog z menedżerami (czyli zarządzającymi operacyjnymi zespołami sprzedażowymi), to oznacza, że cechy, takie jak wyważona empatia, mobilność emocjonalna definiowana jako umiejętność poruszania się po terytorium psychologicznym innych, będą kluczowe.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.