Zastosowanie Metodyki 4TG. Case study: system informatyczny do analiz sprzedaży
Metodyka 4TG wyznacza zasady pracy w MS Excel, które pozwalają w jak najlepszy sposób rozwiązać określone klasy problemów. Oznacza to, że zasady te z jednej strony ograniczają konieczną ilość używanych elementów MS Excel do niezbędnych, a z drugiej strony pozwalają otrzymać lepszą jakość rozwiązania.
Badania nad narzędziami w MS Excel
Wiadomo, że każdą potrzebę użytkowników w MS Excel można zrealizować na różne sposoby. Badania poprzedzające powstanie Metodyki 4TG wyznaczyły takie metody i sposoby rozwiązań, dzięki którym rozwiązanie ma właściwą jakość, to znaczy charakteryzują je następujące cechy:
- prostota budowy,
- bezpieczeństwo,
- czytelność,
- elastyczność.
Stosowanie niektórych elementów MS Excel czy sposobów rozwiązań powoduje, że w rozwiązaniu brak jest jednej lub kilku z wyżej wymienionych cech. Dlatego takie elementy arkusza czy sposoby rozwiązań w Metodyce 4TG nie są stosowane.
Badania nad rozwiązywanymi problemami w MS Excel
Badania dotyczyły również problemów rozwiązywanych za pomocą MS Excel, które występują w różnych sferach działalności przedsiębiorstwa. Typowe, wybrane problemy merytoryczne dotyczące: informatyki, rachunkowości, logistyki, zarządzania i innych nauk zostały rozwiązane i zaimplementowane w MS Excel za pomocą narzędzi arkusza. Są to rozwiązania standardowe Metodyki 4TG. Służą one do budowy systemów, jako moduły, które realizują potrzebne funkcjonalności.
O budowaniu nowych rozwiązań
Przykład: W menu głównym MS Excel jest polecenie Formatuj jako tabelę. Narzędzie to po zdefiniowaniu nazwy tabeli daje możliwość: przechodzenia po poszczególnych komórkach tabeli, automatycznego dodawania kolejnych pozycji do tabeli, formatowania komórek, wprowadzania wzorów do kolejnych kolumn (z możliwością automatycznego kopiowania wzorów w ramach kolumny) oraz automatycznej zmiany zakresów tabeli.
Zarządzanie strukturą danych w Metodyce 4TG zostało zrealizowane zupełnie inaczej. Nie ma konieczności definiowania i zarządzania nazwami zakresów. W ogóle nie stosuje się nazw zakresów, bo nie ma takiej potrzeby. Postępuje się wg zasady: im mniej elementów w MS Excel się używa, tym łatwiej zarządza się rozwiązaniem.
Metodyka 4TG wykorzystuje automatyzację wprowadzania wzorów za pomocą prostych narzędzi stworzonych specjalnie do tego celu. Metodyka 4TG dysponuje rozwiązaniami, których nie ma w MS Excel (a jeśli są, to nie są bezpieczne czy elastyczne). Przykładem są narzędzia wspomagające prowadzenie rejestrów, automatyzację rejestracji, transmisję danych, zarządzanie plikami (wymianę danych między plikami), zarządzanie strukturami danych, parametryzację czy organizację raportów. Zatem dzięki wykorzystaniu opracowanych w metodyce 4TG zasad, budowanie nowych rozwiązań składa się głównie z łączenia standardowych rozwiązań, tak aby służyły do automatyzacji procesów, a nie do pracy ad hoc w MS Excel.
Aby rozwiązanie miało właściwą jakość, nie tylko ważne jest narzędzie MS Excel, ale również ważne są zasady, metody, standardy rozwiązań; istotne są również analiza założeń, projektowanie, schematy budowy (w tym schematy programowe w Visual Basic for Excel oraz SQL).
Fragment systemu analiz sprzedaży (z elementami metodyki 4TG)
W analizowaniu sprzedaży istotna jest różnorodność analizowanych związków między sprzedażą a innymi wielkościami. Związki w czasie, związki między sprzedażą komplementarnych i substytucyjnych wyrobów, związki popyt – cena, popyt – marża itp. Metoda ta pozwala zauważyć związki między różnymi zależnościami, które następnie należy weryfikować oraz poddawać bardziej szczegółowej analizie. Wnioski z badań pozwalają na podejmowanie decyzji w obszarze: strategii sprzedaży, planowania struktur asortymentowych czy planowania polityki cenowej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.