Wykorzystywanie rekomendacji do pozyskiwania leadów

  • Dlaczego powinniśmy pozyskiwać polecenia?
  • Jak się do tego zabrać?
  • Jak prosić o rekomendacje, by otrzymać tylko te naprawdę wartościowe?
rekomendacje.jpg

Rekomendacje są często lekceważoną częścią procesu sprzedaży, co jest nieco nierozsądne. W końcu polecenia są dla ciebie gotowymi leadami (mają naklejkę: „zaufanie” od aktualnego klienta), bardziej skłonnymi do konwersji na sprzedaż i ze zdecydowanie dłuższym „okresem przydatności do spożycia”. Dlaczego więc pomija się je w strategii? Od kiedy jesteśmy tacy nieśmiali?

Przyjrzyjmy się, dlaczego pozyskiwanie poleceń jest koniecznością. Potrzebujesz sprzedaży. Poświęcasz czas i pieniądze na zdobywanie potencjalnych klientów. A polecenie to gotowy lead. Niekoniecznie jest to lead kwalifikowany, twój klient nie wykona całej pracy za ciebie, ale mimo wszystko jest to dobry lead i warto dobrze się nim zająć. Taki lead skraca dystans o jeden lub dwa kroki w procesie sprzedaży, więc też oszczędza czas. Pozwala na szybsze zbudowanie relacji i uprawdopodabnia zdobycie nowego klienta. Jak pokazują dane, prawdopodobieństwo jego pozyskania jest czterokrotnie większe.

Wiemy już, że polecenia są na wagę złota. Co teraz?

Po pierwsze, nie musimy być zbyt gorączkowi. Rekomendacje pojawiają się nieustająco i prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Jesteś na spotkaniu z klientem, ktoś wchodzi, klient przedstawia cię i wyjaśnia, czym się zajmujesz i że pracujecie razem – to już jest rekomendacja.

Załóżmy jednak, że klient jest zadowolony, a nikt nie wchodzi do tego samego pokoju, wówczas będziesz musiał się przemóc i faktycznie poprosić o polecenie. Wiem, że mina ci zrzedła, brzmi to jak coś, czego wolałbyś uniknąć. Głowa do góry – dam ci kilka praktycznych wskazówek.

Kiedy prosić?

Nie należy prosić przed dostarczeniem usługi lub produktu. Poczekaj, aż klienci go otrzymają i będą mieli okazję z niego skorzystać, ale koniecznie w momencie, kiedy nadal są nim podekscytowani.

Krótka historia: namawiano mnie do zmiany dostawców niektórych usług, aby zaoszczędzić trochę na wydatkach domowych. Zgodziłam się i podpisałam umowę. Przedstawiciel firmy skontaktował się ze mną po podpisaniu umowy, ale jeszcze przed rozpoczęciem świadczenia usługi, i stwierdził, że skoro on zaoszczędził mi pieniądze, to teraz mogę się odwdzięczyć, polecając go innym. Pochwalam fakt, że zapytali, naprawdę. Ale było trochę za wcześnie, nie zdążyłam doświadczyć jeszcze żadnych oszczędności. W rzeczywistości wszystko poszło trochę nie tak i finalnie nie poleciłabym tej usługi (chociaż przedstawiciel był naprawdę uroczy). Jeśli mam być szczera, czułam się trochę pod presją, ponieważ dodatkowo działo się to przez telefon. Jestem wielką zwolenniczką telefonu jako narzędzia sprzedaży, ale tym razem czułam, że coś tu nie do końca zagrało. Czułam się trochę wykorzystana. Musimy więc unikać podobnej sytuacji w realizacji naszych planów pozyskiwania referencji.

Tylko nie unikajmy tematu rekomendacji. Miejmy odwagę, aby poprosić. Uwzględnij ten punkt w swoim terminarzu. Jeśli nie poprosisz, masz mniejsze szanse na polecenie. Zadziwia mnie, jak wiele osób zaniedbuje ten krok, a mimo to są w 100% pewni, że klient jest zadowolony i prawdopodobnie poleciłby ich usługi. Dlaczego więc o to nie zapytać? Sformalizuj tę procedurę. Liczba potencjalnych klientów naprawdę wzrośnie. Wypracuj jednak najlepszy moment. Może zaraz po otrzymaniu produktu? Kiedy mają go już tydzień? Spójrz na swój produkt oczami klienta i wyobraź sobie moment, w którym jego satysfakcja jest największa. Wtedy właśnie należy się z nim skontaktować.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.