Team leader: Komunikowanie zmian w zespole

Zmiany są stałą częścią naszej osobistej i zawodowej rzeczywistości, a mimo to w większości wypadków wywołują negatywne emocje. Podświadomy opór przed zmianą potrafi być tak silny, że będzie skutecznie blokował wszelkie próby przekonania nas do ich podjęcia. Nie pomoże racjonalna argumentacja i świetlana wizja przyszłości, jeżeli w procesie komunikacji zmiany nie zostaną uwzględnione towarzyszące jej emocje. W jaki sposób może tę wiedzę skutecznie wykorzystać team leader?

AS_24_9.jpg

Team leader to osoba, która dowodzi drużyną na średnim szczeblu zarządzania, na poziomie operacyjnym, pozwalając tym samym swoim przełożonym skupić się na działaniach koncepcyjnych i wdrażaniu strategii. Wśród najczęściej wymienianych umiejętności skutecznego lidera znajdują się: umiejętność zarządzania zespołem, praca pod presją czasu, budowanie relacji i kompetencje komunikacyjne. Te ostatnie są szczególnie przydatne, kiedy organizacja wkracza w fazę zmian, a team leader staje się „łączem informacyjnym” między zespołem a decydentami. W tej sytuacji bezcenny przekaz niesie ze sobą III zasada dynamiki Newtona, która mówi o tym, że każda akcja wywołuje reakcję, co oznacza, że wprowadzając zmiany w firmie, będziemy mierzyć się z oporem wśród pracowników. I od akceptacji tego stanu rzeczy należy zacząć komunikowanie zmiany.

Zrozum i zaakceptuj opór przed zmianą

Zrozumienie, że opór i towarzyszące mu emocje są niejako naturalną składową zmiany, jest etapem koniecznym w procesie projektowania komunikacji do zespołu. Świadomość określonych zachowań, które pojawią się u pracowników, pozwoli ci odpowiednio przygotować się do przekazania informacji i reakcji zespołu. Zwłaszcza jeżeli w powszechnym rozumieniu, nie będą to zmiany na lepsze. Team leader, któremu zależy na utrzymaniu motywacji wśród pracowników, musi zaakceptować kwadrat emocji pojawiający się po wprowadzeniu modyfikacji w dotychczasowych schematach działania pracowników i pozwolić im wybrzmieć. Podobnie jak towarzyszącym im zachowaniom.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.