Sprzedaż w obliczu pandemii

  • Jak handlowcy, szefowie sprzedaży i przedsiębiorcy postrzegają aktualny kryzys?
  • Czy w obliczu epidemii szef sprzedaży powinien zautomatyzować wszystkie możliwe działania i zrezygnować z sił sprzedaży w terenie?
  • Jakie umiejętności powinni mieć pracownicy działów sprzedaży w nowej rzeczywistości?
SS_51_6.jpg

Obecny kryzys zaskoczył większość przedsiębiorców i szefów sprzedaży. Jeszcze kilka tygodni temu niewielu z nas przypuszczało, że funkcjonowanie firm może stanąć pod znakiem zapytania z powodu „jakiegoś” wirusa. Jaka rzeczywistość sprzedażowa czeka nas po epidemii SARS-CoV-2?

W marcu, gdy świat wstrzymał oddech, a wszystkie działania szkoleniowe przenieśliśmy do sieci, zaczęliśmy na bieżąco monitorować nastroje uczestników szkoleń i webinariów za pomocą prostej ankiety. Zapytaliśmy handlowców, szefów sprzedaży i przedsiębiorców jak postrzegają obecny kryzys, dając im do wyboru jedną z trzech odpowiedzi (rysunek 1).

Pozytywne nastroje towarzyszą niewiele ponad połowie uczestników naszych szkoleń. Tymczasem umiejętność szybkiej oceny aktualnej sytuacji i zmian, które zachodzą oraz szybkiej reakcji na nie to coś, co wyróżnia najlepszych. W odróżnieniu od wielu menedżerów, którym instynkt podpowiada, by spuścić z tonu i nie podejmować ryzyka w trudnych czasach, ci najlepsi odpowiadają na wezwanie do działania, pobrzmiewające w często przytaczanej radzie Machiavellego: „Pod żadnym pozorem nie marnuj szans, jakie oferuje ci zbawienny kryzys”. Kiedy globalna gospodarka obiera nowy, nieznany kierunek, firmy muszą poszukać nowych rozwiązań w wielu obszarach. Trudna sytuacja ma jednocześnie korzystne skutki. Michael E. Porter w swojej książce Przewaga konkurencyjna narodów stawia tezę, że „Przewaga konkurencyjna wynika z presji, wyzwań i przeciwności losu – rzadko z łatwego życia.”

Przy okazji jednego z projektów zapytaliśmy dyrektorów sprzedaży, z jakimi wyzwaniami w obszarze zarządzania zespołem mierzą się w obecnym czasie. Wśród odpowiedzi znalazły się m.in.:

  • obawa przed zdalnym kontaktem z klientem u handlowców,
  • duży współczynnik odrzuceń podczas działań prospektingowych ich ludzi,
  • wyzwanie związane ze szkoleniami i wymianą wiedzy w formule online,
  • utrzymanie dobrej atmosfery i zadbanie o morale,
  • pozyskanie nowych pracowników, którzy boją się zmiany pracy,
  • weryfikacja efektywności handlowców i ustalenie KPI odnoszących się do faktycznych możliwości.

Wyzwania te po części związane są z obecną sytuacją. Jednak kilka z nich wynika z pewnych zaniechań, z którymi mogliśmy mieć do czynienia wcześniej, a kryzys wyciągnął je jedynie na światło dzienne. Dlatego warto wykorzystać ten czas na wprowadzenie trwałych zmian w newralgicznych obszarach. Transformacja sprzedaży, wielokanałowość, integracja marketingu i sprzedaży, potrzeba rozwinięcia nowych kompetencji u handlowców, czy potrzeba prawdziwego przywództwa – to zmiany, które są potrzebne i zostaną z nami na stałe. Tylko od nas zależy, czy potraktujemy je jako szansę i szybko dostosujemy się do zmieniającego się świata, czy wciąż będziemy czekać na powrót do „normalności”. Przyjrzyjmy się bliżej wspomnianym wyżej zjawiskom i zastanówmy się, jak przygotować się do tych zmian.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.