Sprzedaż przez platformę B2B
- Jak skutecznie wdrożyć w firmie platformę do sprzedaży B2B, aby została zaakceptowana przez klientów i dział handlowy?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy do sprzedaży B2B?
- Jak przeprowadzić analizę przedwdrożeniową?
Z jednej strony klient B2B jest takim samym kupującym jak klient indywidualny, z drugiej w wielu przypadkach potrzebuje innych rozwiązań i funkcjonalności, aby z łatwością dokonywać zakupów online. Dotyczy to szczególnie dużych i skomplikowanych transakcji, wymagających indywidualnego podejścia do klienta. Wówczas warto wdrożyć system usprawniający sprzedaż B2B przez zautomatyzowanie procesu składania i realizacji zamówień hurtowych.
Idealny system B2B spełnia rolę biura obsługi online, w którym sprzedawca hurtowy może realizować wszystkie operacje związane z procesem sprzedażowym: m.in. składanie ofert, negocjacje większych zamówień, obsługa reklamacji i zwrotów, windykacja.
Na sukces wdrożenia systemu B2B składa się wiele czynników. Większość opracowań dotyczących tego tematu skupia się na aspektach technicznych, marginalizując inne elementy, które bezpośrednio wpływają na powodzenie projektu. Rzecz w tym, że system B2B to coś więcej niż platforma sprzedażowa. Dobrze zaprojektowany staje się internetowym centrum obsługi klientów biznesowych.
Głównym zadaniem takiego systemu jest umożliwienie składania zamówień online. Klient w jednym miejscu otrzymuje dostęp do informacji o produktach, cenach, historii zamówień i zapytań ofertowych oraz rozliczeń. Zredukowanie do minimum zamówień składanych drogą e-mailową lub telefoniczną, a przy okazji ograniczenie liczby błędów pojawiających się podczas wpisywania takich zamówień do systemu sprzedażowego to główny cel, jaki stawiają sobie firmy decydujące się na wdrożenie platform sprzedaży B2B w e-commerce.
W zależności od stopnia zaawansowania platforma umożliwia m.in.:
- sprzedawcy – ekspansję na nowe rynki, udostępnienie klientom „klonów” swojego sklepu internetowego, dzięki czemu bez nakładów finansowych mogą pod swoją marką sprzedawać produkty klientom końcowym,
- działowi handlowemu – skrócenie czasu przyjęcia zamówienia składanego offline przez wpisanie zamówienia wprost na koncie klienta, czego następstwem jest automatyczny e-mail do klienta z podsumowaniem zamówienia i linkiem służącym do jego potwierdzenia,
- klientom – składanie zamówień na podstawie archiwalnych zakupów, zapisywanie wielu zestawów koszyków, które można potem wykorzystać do dokonywania powtarzalnych zakupów.
W zależności od przyjętego rozwiązania system B2B ułatwia również kontrolę salda klienta czy dostępnego limitu kupieckiego, a nawet procesowanie w inny sposób zamówień tych klientów, którzy mają przeterminowane faktury. Pozwala na szybkie tworzenie ofert w plikach przez handlowców firmy, jak i klientów hurtowych dla własnych klientów końcowych.
Innym przykładem możliwości oferowanych przez platformy B2B jest importowanie zamówień, np. z programu Excel do panelu platformy. Jeśli nasz klient ma własny system sprzedaży, który może generować plik zbiorczy z zapotrzebowaniem pod zamówienia klientów końcowych, umieszczenie go na platformie ułatwia i przyspiesza proces składania zamówienia. Dodatkowo dzięki tej funkcji klient natychmiast otrzymuje informację o dostępności produktów i możliwości realizacji całości zamówienia – nie byłoby to możliwe, gdyby zamówienie zostało przesłane e-mailem.
Warto też pamiętać, że dostęp do platformy jest możliwy przez całą dobę i nie jest ograniczony geograficznie. Co ważne, system B2B zintegrowany z systemami magazynowo-księgowymi umożliwia natychmiastowe generowanie różnego rodzaju raportów i statystyk. Usprawnia to kontrolę płatności oraz obniża koszty ponoszone przez firmę. Poza tym system B2B w najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach może automatyzować planowanie sprzedaży na podstawie analiz wielowymiarowych oraz monitorowania procesów rozliczeń.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.