Segmentacja w praktyce, czyli kim nie jest mój klient

„Jeśli diabeł nie będzie mógł cię zrobić złym, to cię zrobi zajętym” – to stare przysłowie w najlepszym stopniu oddaje sens i znaczenie segmentacji. Bo segmentacja to nie jest działanie ukierunkowane na to, aby zdefiniować, kto jest naszym klientem, ale aby określić, kto nim nie jest i być nie powinien.

AS_04_04.jpg

Wprowadzając temat zarządzania terytorium podczas szkoleń dla menedżerów sprzedaży i handlowców, pytam uczestników, z czym kojarzy im się słowo „terytorium”. Najczęstsze skojarzenia to: teren, pilnowany, z granicami. Czego moglibyśmy się nauczyć o segmentacji klientów, gdybyśmy przyjrzeli się mistrzom terytorializmu – zwierzętom? Gepard rozpoczyna swoje polowanie od rozpoznania potencjalnej ofiary. Ignoruje stado bawołów, pomimo tego, że są one duże i mięsne, to jednak są zbyt silne i niebezpieczne. Polowanie na nie mogłoby się zakończyć dla geparda śmiercią. Następnie widzi antylopy – jeszcze duże, ale jednak w zasięgu możliwości geparda. Może i szybkie, ale gepard też wolny nie jest. To zdecydowanie jest zwierzyna, którą gepard ceni najbardziej. Na samym końcu obserwacji gepard widzi maluchy – zające. Niby łatwa zdobycz, ale apetytu nie zaspokoi. Jak widać na tym przykładzie, segmentacja to nie tylko analiza klienta pod względem jego wielkości – z tej perspektywy najlepszym kąskiem dla geparda byłby bawół. I drugi wniosek płynący z segmentacji – to, że klient jest klientem twojej konkurencji nie zawsze oznacza, że ty również będziesz umiał go dobrze obsłużyć.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.