Rosnące znaczenie działów wsparcia sprzedaży – jak stworzyć zespół i efektywnie wdrożyć podział obowiązków?

  • Jak stworzyć efektywny zespół, który rzeczywiście wesprze dział sprzedaży w realizacji zadań?
  • Jakie kompetencje powinien mieć pracownik zespołu wsparcia?
  • Czy dział wsparcia sprzedaży powinien podlegać szefowi sprzedaży?
  • Jakie są najczęstsze błędy w zarządzaniu działem wsparcia sprzedaży?
SS_39_30.jpg

Do głównych obowiązków działu wsparcia sprzedaży należy, jak sugeruje nazwa zespołu, wspieranie sił sprzedaży w realizacji ich głównego ilościowego bądź jakościowego celu. Zakres działań pracowników zespołu wsparcia bywa bardzo szeroki, wymagania dotyczące kompetencji różnorodne, stawiane cele ambitne, a gratulacje i pochwały płynące z tytułu realizacji targetów trafiają najczęściej… do zespołu sprzedaży. Ścieżka zawodowa działu wsparcia sprzedaży nie jest usłana różami…

W większości firm, które realizują swoje cele biznesowe poprzez zespoły sprzedażowe, funkcjonują również zespoły wsparcia jako wydzielone teamy. Taką rolę mogą też pełnić wskazane osoby w dziale handlowym. Zazwyczaj wraz ze wzrostem skali działania firmy i stawianych celów rośnie też znaczenie zespołu wsparcia, który staje się odrębną jednostką w strukturze firmy z własnymi celami, zasadami działania i schematem zarządzania. Dwa odrębne zespoły mają więc za zadanie współpracować w celu realizacji głównych założeń biznesowych, co w przypadkach wielu firm okazuje się zadaniem niełatwym i konfliktogennym. Gdzie zatem leży klucz do sukcesu?

Dział wsparcia sprzedaży – kogo poszukujemy?

Ścieżki rekrutacji są dwie – wewnętrzna i zewnętrzna. Przewagą pracownika pozyskanego w ramach awansu wewnętrznego będzie z pewnością znajomość struktury firmy, zasad w niej panujących i kultury organizacyjnej, która determinuje między innymi nieformalne sposoby załatwiania różnych spraw. Dodatkowym atutem osoby delegowanej do działu wsparcia np. z wcześniej zajmowanego stanowiska w dziale sprzedaży będzie znajomość codziennych wyzwań i realnych potrzeb tego zespołu, co powinno przełożyć się na owocną współpracę i obustronne porozumienie.

Osoba pozyskana z rekrutacji zewnętrznej będzie natomiast potrzebowała czasu na wdrożenie się w realia działania firmy, zapoznanie z jej strukturą, osobami decyzyjnymi, kulturą organizacyjną, panującymi zasadami itd. Od podstaw rozpocznie również budowanie relacji z zespołem, który ma wspierać, dlatego bardzo istotnym czynnikiem na tym etapie jest udzielenie jej pomocy nie tylko w formie wskazówek dotyczących ogólnego poziomu działania firmy, ale przede wszystkim odpowiednie wprowadzenie i życzliwe wsparcie podczas zapoznawania się z zasadami działania i potrzebami działu sprzedaży. Dobrym pomysłem jest wyznaczenie mentora po stronie zespołu handlowców (w niektórych firmach to stanowisko określa się mianem „buddy”), który w kompleksowy i niewymuszony sposób opowie nowemu pracownikowi działu wsparcia o problemach, z jakimi spotka się w codziennej pracy, harmonogramie działań, największych wyzwaniach itp. Pracownik pozyskany z zewnętrznego źródła może jednak wnieść sporo nowych pomysłów i świeże spojrzenie, nieskażone firmową rutyną czy schematycznym, odtwórczym działaniem.

Kompetencje psychologiczne

Zakres obowiązków zespołu wsparcia w dużym stopniu zależy od liczebności i skali działania zespołu sprzedaży. Im większa grupa handlowców i im szerszy zakres oferowanych produktów i usług, tym większy zakres obowiązków przypada zazwyczaj w udziale pracownikom zespołu wsparcia.

Wiedza niezbędna do realizacji wszystkich powierzonych zadań czasami wydaje się niewystarczająca, jeżeli w parze z nią nie idą predyspozycje osobiste wymagane w przypadku pracowników zespołu wsparcia sprzedaży.

Najważniejsze z nich to:

  1. umiejętność nawiązywania relacji;
  2. komunikatywność;
  3. odporność psychiczna;
  4. asertywność;
  5. rezyliencja.

Osoba pracująca w zespole wsparcia buduje swoją skuteczność na podstawie licznych relacji nawiązywanych zarówno z handlowcami, jak i pracownikami innych zespołów, z którymi na co dzień musi się kontaktować. Rozwiązywanie problemów działu sprzedaży wymaga kontaktu z niemal wszystkimi działami firmy – rozpoczynając od zespołu IT w przypadku problemów ze sprzętem komputerowym, przez zespół HR w przypadku szkoleń i umów sprzedawców, dział marketingu w obszarze materiałów dla klientów, aż po dział produktów, który tworzy strategie produktowo-usługowe. Problemem diagnozowanym w wielu firmach jest fakt, że mimo iż to od zespołu sprzedaży w największym stopniu zależy realizacja założonego targetu biznesowego, nie zawsze strategiczne decyzje podejmowane przez inne działy czy departamenty realizowane są w ustaleniu z dyrektorem sprzedaży. Efektem takich działań są produkty bądź usługi, których handlowcy nie są w stanie sprzedać w przygotowanym kształcie, umowy wywołujące pretensje i paraliż działań handlowców czy kampanie promocyjne skierowane do błędnie wyselekcjonowanej grupy klientów. Pojawia się chaos, z którym musi poradzić sobie (a w idealnej sytuacji im zapobiec) zespół wsparcia sprzedaży, na bieżąco monitorujący sytuację w całej firmie i uczestniczący w międzydziałowych projektach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.