Relacje z klientem w erze pandemii
- O jakie cztery obszary w pierwszej kolejności powinien zadbać lider zespołu?
- Jak pomóc zespołowi zarządzać relacjami z klientem w erze pandemii?
- Jak efektywnie komunikować się z zespołem i z klientami w tym szczególnie wymagającym czasie?
Każdy większy kryzys, także obecna pandemia, na początku zdumiewa, nierzadko paraliżuje. Niektórzy szybko się mobilizują i wchodzą w tryb walki o przetrwanie. Inni odnajdują w sobie zdolność zarządzania kryzysowego. Zdaniem części środowiska zarządzanie zespołem sprzedaży oraz dbanie o relacje z klientami w tym wyjątkowym czasie zasadniczo nie różni się od dobrych praktyk, które powinny być stosowane na co dzień. Tak czy inaczej, kryzys jest testem dla zespołu zarządzającego – od postawy kadry menedżerskiej zależy to, w jakim stanie firma się znajdzie po zakończeniu pandemii.
Wprawdzie sygnały o nowym wirusie i rozwijających się skutkach pandemii docierały do Polski już wcześniej, jednak dopiero 12 marca, kiedy rząd wprowadził stan zagrożenia epidemicznego, zostaliśmy zmuszeni do skonfrontowania się z nową rzeczywistością. Wprowadzenie go poskutkowało pojawieniem się pewnych zakazów i nakazów oraz różnorakich ograniczeń (np. przemieszczania się i gromadzenia), w tym ograniczeniem działania firm czy zamknięciem niektórych placówek handlowych – słowem różnymi zmianami, które wywróciły znany świat biznesu do góry nogami.
Pandemia spowodowała szereg zawirowań na rynku. Warto pamiętać, że firmy różnie odczuwają jej skutki – dla niektórych branż to czas prosperity, konieczność radzenia sobie ze wzmożonym popytem i impuls do rozwoju w ślad za rosnącymi przychodami. Jednak dla innych to szok i zagrożenie – dla przychodów, zysków, nierzadko dla istnienia biznesu. Powoduje to duże napięcie oraz szereg obaw o najbliższą przyszłość oraz o wygląd rynku po pandemii. Z wyzwaniami muszą oczywiście radzić sobie menedżerowie sprzedaży. Choć wiele funkcji w firmie wpływa na wynik finansowy, to obecnie wszyscy z mieszanką niepokoju i nadziei spoglądają w stronę działu sprzedaży, rynku i klientów.
Lider zespołu sprzedażowego powinien w obecnej sytuacji zadbać przede wszystkim o cztery obszary: biznes, zespół, relacje z klientem i siebie. Potrzebne do tego będą zachowanie spokoju i produktywna współpraca wewnętrzna z innymi działami.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.