Relacje z klientem w erze pandemii

  • O jakie cztery obszary w pierwszej kolejności powinien zadbać lider zespołu?
  • Jak pomóc zespołowi zarządzać relacjami z klientem w erze pandemii?
  • Jak efektywnie komunikować się z zespołem i z klientami w tym szczególnie wymagającym czasie?
SS_51_70.jpg

Każdy większy kryzys, także obecna pandemia, na początku zdumiewa, nierzadko paraliżuje. Niektórzy szybko się mobilizują i wchodzą w tryb walki o przetrwanie. Inni odnajdują w sobie zdolność zarządzania kryzysowego. Zdaniem części środowiska zarządzanie zespołem sprzedaży oraz dbanie o relacje z klientami w tym wyjątkowym czasie zasadniczo nie różni się od dobrych praktyk, które powinny być stosowane na co dzień. Tak czy inaczej, kryzys jest testem dla zespołu zarządzającego – od postawy kadry menedżerskiej zależy to, w jakim stanie firma się znajdzie po zakończeniu pandemii.

Wprawdzie sygnały o nowym wirusie i rozwijających się skutkach pandemii docierały do Polski już wcześniej, jednak dopiero 12 marca, kiedy rząd wprowadził stan zagrożenia epidemicznego, zostaliśmy zmuszeni do skonfrontowania się z nową rzeczywistością. Wprowadzenie go poskutkowało pojawieniem się pewnych zakazów i nakazów oraz różnorakich ograniczeń (np. przemieszczania się i gromadzenia), w tym ograniczeniem działania firm czy zamknięciem niektórych placówek handlowych – słowem różnymi zmianami, które wywróciły znany świat biznesu do góry nogami.

Pandemia spowodowała szereg zawirowań na rynku. Warto pamiętać, że firmy różnie odczuwają jej skutki – dla niektórych branż to czas prosperity, konieczność radzenia sobie ze wzmożonym popytem i impuls do rozwoju w ślad za rosnącymi przychodami. Jednak dla innych to szok i zagrożenie – dla przychodów, zysków, nierzadko dla istnienia biznesu. Powoduje to duże napięcie oraz szereg obaw o najbliższą przyszłość oraz o wygląd rynku po pandemii. Z wyzwaniami muszą oczywiście radzić sobie menedżerowie sprzedaży. Choć wiele funkcji w firmie wpływa na wynik finansowy, to obecnie wszyscy z mieszanką niepokoju i nadziei spoglądają w stronę działu sprzedaży, rynku i klientów.


Lider zespołu sprzedażowego powinien w obecnej sytuacji zadbać przede wszystkim o cztery obszary: biznes, zespół, relacje z klientem i siebie. Potrzebne do tego będą zachowanie spokoju i produktywna współpraca wewnętrzna z innymi działami.


Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.