"Nie chcemy nowego"
- W jakich sytuacjach nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii?
- W jaki sposób szef może ułatwić wdrożenie nowego handlowca?
- Z kim szef powinien podzielić się odpowiedzialnością za to zadanie?
Wprowadzenie nowego pracownika do zespołu to złożony proces. Niekiedy zdarza się, że „nowy” nie jest chętnie witany, a szef nie ma wsparcia we wdrażaniu go do pracy. W artykule postaram się pokazać, dlaczego tak się dzieje i jak sobie z tym poradzić.
Pojawienie się nowej osoby w dziale sprzedaży może powodować u dotychczasowych pracowników niepokój, poczucie, że wzrosła wewnętrzna konkurencja, a czasem również strach o własną posadę. To naturalne reakcje i nie można się im dziwić. Bez względu na powody, dla których zatrudnia się nowego handlowca, warto tak kształtować relacje w zespole, aby tego typu zmiany przebiegały płynnie, a zespół wspierał nowego współpracownika.
Zmiany w zespole
Kiedy nowy członek zespołu nie wzbudzi sympatii? Jest kilka sytuacji, które powodują taki stan rzeczy.
- Kiedy ktoś, kto był lubiany w zespole, został zwolniony i na jego miejsce zatrudniono nową osobę. Nie ma znaczenia, z jakich powodów nastąpiło zwolnienie, nowy pracownik nie wzbudzi sympatii i bez wsparcia przełożonego będzie miał na początku trudności.
- Kiedy zatrudnienie nowego pracownika odebrane zostało jako pozamerytoryczne. Nie ma znaczenia, czy faktyczne tak było, czy to tylko korytarzowa plotka. Zespół nie przyjmie takiej osoby z otwartymi ramionami.
- Kiedy w wyniku restrukturyzacji lub innego ogólnego procesu zmienia się prawie połowa zespołu. To właściwe zawsze powoduje podział na „nowych” i „starych”.
- Kiedy nowy pracownik to znana na rynku gwiazda sprzedaży. Część zespołu może zacząć się obawiać o swoją przyszłość.
- Kiedy osoba mająca rozpocząć pracę w jakiś sposób się wyróżnia, np. młodym wiekiem, jakąś innością, która może powodować dystans. Jakkolwiek uważam, że takie zachowanie jest naganne i niedopuszczalne, może się jednak wydarzyć.
Można by wymieniać jeszcze wiele przykładów, najważniejsze jednak jest to, jak sobie z nimi poradzić. Trzeba bowiem pamiętać o jednej rzeczy – atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Jeśli są powody, dla których jest zła bądź się pogarsza, trzeba je eliminować. Trzeba również przewidywać i być na takie sytuacje przygotowanym. Zbudowanie właściwych relacji w zespole to żmudna praca, a zepsuć ją jedną niewłaściwą decyzją jest dosyć łatwo.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.