Kompetencje hybrydowe - dlaczego warto zadbać o umiejętności "miękkie" w "twardej" pracy?
- Czym są umiejętności hybrydowe?
- Czy osoby z wyższym IQ osiągają lepsze wyniki w pracy?
- Jak najefektywniej trenować inteligencję emocjonalną?
Osiem godzin, od 9 do 17 w biurze. Jeszcze półtora roku temu na pytanie, ile czasu spędzamy w pracy, większość z nas odpowiedziałaby zapewne w ten właśnie sposób. W wielu firmach pandemia COVID-19 wymusiła ekspresowe przejście na hybrydowy lub zdalny model pracy i komunikacji. Tym samym przyśpieszyła nieuchronny proces transformacji modelu zatrudnienia i współpracy biznesowej.
Hybrydowy model pracy pozostanie z nami na dłużej. Dane wskazują, że pracownicy po wielomiesięcznym doświadczeniu pracy zdalnej chcą wykorzystać to, co w niej najlepsze, dodając do tego zalety pracy stacjonarnej w biurze1. Dlatego dziś należy porzucić myśl, że znów będziemy pracować razem w określonych godzinach i tylko w jednym miejscu, a jednocześnie zadbać o rozwinięcie swoich kompetencji przydatnych w hybrydowym modelu zarządzania i współpracy.
Zapotrzebowanie na kompetencje – trendy światowe
Przejście ze współpracy stacjonarnej na zdalną lub hybrydową wymusza w przedsiębiorstwach nie tylko zmiany w obszarze procesów biznesowych, ale także współpracy w szczególności w obszarze komunikacji międzyludzkiej.
Z badań profesor Katy Börner, specjalizującej się w komunikacji w połączeniu z wizualizacją danych na Uniwersytecie Indiana Bloomington, wynika, że w ekonomii opartej na danych, zapotrzebowanie na miękkie, socjalne umiejętności, jak wspłpraca zespołowa i komunikacja międzyludzka, będzie rosło wraz z zapotrzebowaniem na twarde dane i narzędzia2. Podobne wnioski płyną z badań firmy doradczej McKinsey. Według niej zapotrzebowanie na socjalne i emocjonalne umiejętności miękkie wzrośnie o 30% do 2030 r., z równoległym wzrostem określonych kompetencji twardych powiązanych z nowymi technologiami3.
Czym są kompetencje twarde?
Kompetencje twarde to mierzalne umiejętności, które nabywamy w toku nauki – w szkole, na studiach, poprzez szkolenia, kursy, praktyki i staże bądź pracę zawodową.
Są to innymi słowy kompetencje zawodowe, czyli zestaw wiedzy i umiejętności umożliwiających efektywne wykonywanie zadań na stanowisku pracy. Stopień ich opanowania zazwyczaj poświadczają dokumenty, np. certyfikaty lub dyplomy. Mogą one przykładowo dotyczyć opanowanego poziomu znajomości języka obcego, narzędzi technologicznych, obsługi urządzeń bądź znajomości oprogramowania. Umiejętności twarde są bardzo istotne, bo to właśnie od stopnia ich opanowania zależy, czy kandydatura danej osoby na określone stanowisko pracy w ogóle zostanie rozpatrzona.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.