Klienci z różnych stron świata: Włochy
Często kultury, które wydają się nam zupełnie inne od naszej, okazują się bardziej podobne, niż oczekiwaliśmy. Takim przykładem są Włochy. Pomimo wielu różnic, może zaskoczyć cię liczba podobieństw między Polakami a Włochami. Jak wykorzystać je w relacjach biznesowych? Jak stawić czoła problemom wynikającym z różnic międzykulturowych?
Włoska kultura biznesowa? Hotele, lodziarnie, restauracje. To by było na tyle!”. „Jak robić biznes z Włochami? Po prostu dobrze wyglądaj!”. „Tylko trzy branże. Meble, moda, jedzenie! I basta!”. To trzy najczęstsze odpowiedzi udzielane przez Włochów na pytanie o kulturę biznesową ich kraju. Czyżby sami Włosi nie doceniali ósmej najlepiej rozwiniętej gospodarki świata?
Te nieco ironiczne wypowiedzi kryją w sobie jednak trochę prawdy. Włochy znane są z branż związanych z modą, jedzeniem, turystyką. Specjalizują się również w produkcji samochodów, maszyn i elektroniki. Kto by nie znał takich marek jak Ferrari, Prada czy Gucci? Są synonimem włoskiej klasy, elegancji i jakości. Naturalną tego konsekwencją jest nacisk na dobry wygląd i strój. Bardzo często decyduje to o nawiązaniu relacji biznesowej oraz sfinalizowaniu transakcji. Nie można jednak upraszczać.
Podobieństwa i różnice między Polakami a Włochami
Między kulturą włoską a polską istnieje tyle samo podobieństw, co różnic. Zacznijmy od tego, w czym się różnimy i jakie mogą być tego konsekwencje w relacjach biznesowych.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.