Ekspert radzi

PYTANIE: Do mojego zespołu przedstawicieli handlowych dołączył pracownik, który ma za sobą epizod jako kierownik sprzedaży (z tego, co wiem, nie poradził sobie z tym zadaniem zbyt dobrze, odszedł za tzw. porozumieniem stron – piszę „tzw.”, bo był przeznaczony do zwolnienia i dano mu wybór porozumienia stron lub zwolnienia). Potrafi świetnie sprzedawać, ale dość często kwestionuje mój autorytet. Podczas spotkań wskazuje moje błędy w zarządzaniu, proponuje zupełnie inną wizję działania niż moja. Jego wyniki sprzedaży na tle zespołu są więcej niż dobre – ten człowiek jest naprawdę świetnym sprzedawcą. Ale druga strona medalu jest taka, że odkąd przyszedł, mój kontakt z innym sprzedawcami się pogorszył i ich wyniki także spadły. Tak bardzo, że właściwie jego większa sprzedaż jest niwelowana przez gorszą sprzedaż innych. Wiele razy ostrzegałem go, aby zmienił swój sposób zachowania – jednak po wielu bezskutecznych rozmowach przedstawiłem przełożonym konieczność rozwiązania z nim współpracy. Moi przełożeni stanowczo odmówili, wskazując jego wyniki. Mam sobie poradzić sam. Sytuacja jest taka, że nie mogę go zwolnić, a on nie reaguje na żadne upomnienia – jątrzy w zespole i dużo sprzedaje. No i co z tym zrobić?

OPINIA EKSPERTA

Dołączenie do zespołu handlowego przedstawiciela, który ma za sobą nieudany epizod menedżerski, na pewno stanowi wyzwanie… jeżeli zachwieje Twoją pewnością siebie jako szefa zespołu. Teoretycznie, sytuacja powinna być bardziej stresująca dla nowo zatrudnionego pracownika, ponieważ powrót na poprzednie stanowisko pracy stanowi świadectwo porażki. Z Twojej wypowiedzi wnioskuję jednak, że stało się odwrotnie – to Ty poczułeś się zagrożony. Pojawienie się kłopotliwego handlowca wyrwało Cię z Twojej bezpiecznej strefy komfortu. „Nowy” nie szanuje reguł, jakie panują w Twoim zespole. Jego doskonałe wyniki odbierają Ci argumenty, aby załatwić sprawę „po męsku”. Być może dlatego jego uwagi budzą u Ciebie silne emocje. Potraktuj niewygodną sytuację jako menedżerskie wyzwanie i okazję do Twojego rozwoju – bo tym w istocie jest. Tylko jak to zrobić?

Kluczową sprawą jest odzyskanie Twojej pewności siebie. Skup się na sobie i swojej postawie jako szefa. Zastanów się, z jakiego powodu poczułeś się zagrożony – być może popadłeś w rutynę lub też po prostu Twoi pracownicy do tej pory nie sprzeciwiali Ci się otwarcie? Być może potrzebujesz odświeżyć niektóre umiejętności? Bądź ze sobą szczery i ustal, co jest prawdziwą przyczyną Twojego niepokoju. Celem tej analizy jest odzyskanie poczucia spokoju i pewności oraz chwycenie na nowo „steru” w swoje ręce. Jeżeli będziesz pewny swoich decyzji oraz swojej pozycji, przestaniesz odbierać słowa krytyki jako osobisty atak. Spokojne, ale zdecydowane reakcje na słowa podwładnego odbudują Twój autorytet w zespole. Pamiętaj, że to Ty jesteś szefem i do Ciebie należy ostatnie słowo. Równie ważne jest szybkie odzyskanie nadwątlonego kontaktu z Twoimi pozostałymi handlowcami i wzmocnienie osiąganych przez nich wyników. Pamiętaj, że odpowiadasz za cały zespół. Dowiedz się, co jest przyczyną spadku wyników – być może przeoczyłeś ważny problem? Wykorzystaj to, że przecież znacie się od dawna – na pewno znasz atuty Twoich handlowców. Wspieraj je, np. przeprowadzając coaching – mocny zespół będzie stanowił dla Ciebie oparcie. Pokażesz też, że jesteś mocnym i skutecznym liderem, który wie, jak radzić sobie w gorszych chwilach.

Nowy pracownik najwyraźniej ma zadatki na „gwiazdę” sprzedaży – to świetnie, że ma dobre wyniki, jednak nie zmienia to faktu, że obowiązują go takie same zasady jak pozostałych członków zespołu. Ważne, abyś sam w to wierzył. Ustal jasno zasady pracy i Twoje oczekiwania wobec kłopotliwego handlowca. Doceniaj jego wyniki, ale równocześnie oczekuj przestrzegania zasad. Jasno komunikuj Twoje oczekiwania. Co ważne, pilnuj własnej konsekwencji w ich egzekwowaniu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.