E-mail wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej
Dla zdecydowanej większości firm e-mail jest wciąż głównym kanałem komunikacji. Klienci oczekują spersonalizowanych wiadomości e-mailowych, a firmy coraz lepiej rozumieją potencjał marketing automation. Chociaż połowa z nich nie korzysta jeszcze z tego rozwiązania, to ma to w planach – wynika z 18. ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE z Digitree Group.
Dobry newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści – uważa 80% ankietowanych. Sześciu na dziesięciu otrzymuje e-mailing na podstawie swojego zachowania na stronie sklepu, którą wcześniej odwiedziło. ٥٧٪ zauważyło zwiększenie liczby e-mailingów w prywatnej skrzynce odbiorczej w czasie pandemii.
Aż 84% firm wskazuje na e-mail jako główny kanał komunikacji z klientem. – Wyniki 18. ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty e-mail z jednej strony potwierdzają wzrost znaczenia tego medium, a z drugiej zwiększenie oczekiwań konsumentów wobec treści otrzymywanych poprzez ten kanał – mówi Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group. – Dziś nie wystarczy już przywitanie się po imieniu z odbiorcą komunikacji. Kluczowe jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. Z pomocą przychodzi wdrożenie strategii omnichannel i rozwiązań marketing automation. Narzędzia tej klasy wykorzystują sztuczną inteligencję, pozwalając kondensować dane z wielu systemów i tworzyć profile 360 dla każdego użytkownika. To z kolei umożliwia dystrybucję komunikacji dopasowanej do preferencji odbiorcy i zapewnia spójność na każdym etapie i w każdym miejscu styku z marką.
Jakie wyzwania stoją przed e-mail marketingiem?
Możliwości marketing automation wykorzystuje 28% specjalistów, 51%, chociaż je zna, to dopiero planuje wykorzystać jego potencjał. Z badania wykorzystania poczty elektronicznej wyłania się obraz rynku polskich użytkowników e-mail ukształtowany w czasie pandemii i wzrostu znaczenia e-commerce. Raport prezentuje perspektywę adresata kampanii e-mailowych, jak i osób odpowiedzialnych za ich realizację.
Niemal połowa firm dostrzega wzrost sprzedaży, dzięki zastosowaniu marketing automation. Co ciekawe, chociaż większość specjalistów od e-mail marketingu deklaruje, że nie korzysta z targetowania behawioralnego czy demograficznego w kampaniach e-mail marketingowych, to osoby używającego tego rozwiązania w 95% potwierdzają jej skuteczność.
Na pytanie dotyczące korzyści, jakie firma osiąga dzięki wykorzystaniu e-mail marketingu, dwóch na trzech marketerów wskazuje na utrzymanie relacji z klientem. Budowa długotrwałych relacji z klientem w oparciu o trwałą komunikację jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie digital marketing będzie musiał stawić czoła wielu wyzwaniom.
Prawdopodobnie największym jest kwestia zbliżającej się ery cookieless. Dla kanału e-mailowego jest to duża szansa na zwiększenie roli w komunikacji z klientem. Wzrośnie konieczność posiadania własnych baz, a co za tym idzie budowy trwałych relacji z lojalnymi klientami. – Dane ankietowe wskazują, że około 90% biorących udział w badaniu dostrzega pozytywny wpływ wysyłek do bazy własnej, a ponad 53% określa je jasno jako skuteczne i najbardziej skuteczne rozwiązania – komentuje Kamil Milian, Managing Director, SARE.
Bazy własne przyszłością komunikacji
Odbiorcy oczekują wysyłki e-mailowej adekwatnej do konkretnego zachowania klienta, dopasowanej do zainteresowań i historii zakupów. Nic dziwnego, że 86% ankietowanych planuje rozbudowywać własne bazy danych. Bazy takie budowane zgodnie z prawidłami rynku są dziś kluczem do sukcesu w komunikacji e-mail marketingowej.
Przypomnijmy, że proces wdrożenia automatyzacji marketingu wymaga czasu. Zaczyna się od szczegółowej analizy dotychczasowych działań marketingowych, ich rozbudowy o nowe elementy lub stworzeniu od podstaw całego procesu komunikacji. – Za zaawansowaną personalizację odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe. Dążenie do uzyskania pozytywnego doświadczenia klientów końcowych, dzięki rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję to zdecydowanie kierunek, który każdy marketer powinien obrać, rozpoczynając działania w obszarze automatyzacji komunikacji – wyjaśnia Karolina Macionczyk,Customer Success Director, Digitree Group.
Wśród korzyści ze stosowania e-mail marketingu ankietowani wskazują przede wszystkim na możliwość personalizacji pod względem zainteresowań czy aktywności użytkowników (50%), remarketing i retargeting (22%) oraz możliwość odzyskiwania porzuconych koszyków (20%).
Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania. 18. ogólnopolskie badanie wykorzystania poczty elektronicznej jest uzupełnione o komentarze ekspertów z branży e-mail marketingowej oraz marketing automation.
Ankieta została przeprowadzona wśród użytkowników poczty elektronicznej oraz marketerów na co dzień odpowiadających za realizację komunikacji e-mailowej przy pomocy panelu badawczego Agencji Badawczej Biostat i modułu ankiet systemu SARE.
Patronat nad tegorocznym badaniem poczty objęli: BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, „Online Marketing Polska”, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Brief.pl, „Marketer+”, „Nowy Marketing”, „Tygrysy Biznesu”, „Szef Sprzedaży”, INIS, Salelifter, Revhunter, JU:.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.