Jak zredukować czas pakowania produktów o około 14 godzin w ciągu dnia?
- Z jakimi wyzwaniami zmagają się przedsiębiorstwa w sektorze e-commerce?
- Z jakimi problemami pod względem opakowań muszą się zmierzyć i jak je rozwiązują?
- Jak wygląda proces pakowania?
W branży e-commerce opakowania odgrywają bardzo ważną rolę, są w końcu jedynym fizycznym kontaktem pomiędzy sprzedawcą a klientem. Nikt nie ma wątpliwości, że powinny być dobre jakościowo, trwałe oraz estetyczne. Opakowania w e-commerce to także narzędzia marketingowe, ponieważ stanowią wizytówkę firmy. Wymagania względem nich z roku na rok rosną: towar musi być dostarczony w nienaruszonym stanie, opakowanie powinno zabezpieczać przed kradzieżą, umożliwiać dokonanie zwrotu i być ekologiczne.
Na przykładzie firmy 3LP SA – jednego z największych polskich operatorów logistycznych specjalizujących się w obsłudze sprzedawców e-commerce w Polsce, przedstawimy, w jaki sposób można usprawnić proces pakowania zamówień. Dzięki zmianie standardowych pudeł klapowych na wersję z dnem automatycznym, okres potrzebny na złożenie kartonu zredukowano o blisko 36%. W rzeczywistości oznacza to oszczędność czasu przygotowania opakowania na poziomie około 14 godzin w ciągu dnia.
Wyzwanie
Działając w branży e-commerce, firma 3LP SA dostosowuje swoje rozwiązania do indywidualnych potrzeb klientów. Sprzedawcy online stają przed wieloma wyzwaniami, takimi jak np. jak najszybsza wysyłka towarów do klienta przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa produktów umieszczonych w opakowaniach. W omawianym przypadku istotna była optymalizacja procesu klejenia i składania opakowań. Czas przygotowania pojedynczego kartonu produktowego, czyli złożenie oraz oklejenie opakowania, wynosił około 14 sekund. Biorąc pod uwagę dzienną liczbę wysyłanych opakowań, która waha się między 10 000 a 15 000 paczek, był to wynik niezadowalający. Wiązało się to z koniecznością stworzenia dwóch ponadprogramowych etatów. By usprawnić proces pakowania, firma rozważała zakup urządzeń do składania kartonów lub wybór opakowań z automatycznym dnem.
Wdrożone rozwiązanie
3LP SA postanowiło wymienić używane do tej pory standardowe pudła klapowe. Rozpoczęto poszukiwania kontrahenta, który miał dostarczyć wysokiej jakości kartony z dnem automatycznym, a zlecenie wykona terminowo oraz w korzystnej cenie. Ostatecznie zdecydowano się na współpracę z przedsiębiorstwem Schumacher Packaging z siedzibą we Wrocławiu, producentem tektury i opakowań z tektury falistej.
– Z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że wybór Schumacher Packaging na dostawcę opakowań był wyborem optymalnym. W ramach rozwoju współpracy zgłosiliśmy do dostawcy dodatkowe potrzeby związane z koniecznością etykietowania kartonów kodami kreskowymi. Dostawca podjął niezbędne działania, co pozwoliło na zaspokojenie unikalnej potrzeby 3LP SA – informuje przedstawiciel firmy. Zaproponowano dwa rozwiązania: bezpośredni nadruk kodów na kartonie lub przyklejanie etykiet bezpośrednio u producenta opakowań, z których wybrano drugą opcję.
Uzyskane efekty
Dzięki współpracy 3LP SA z Schumacher Packaging, firma osiągnęła wymierne korzyści, które przekładają się bezpośrednio na klientów centrum logistycznego:
- Zredukowano czas przygotowania kartonu z 14 do 9 sekund (oszczędność na poziomie blisko 14 godzin dziennie).
- Nastąpił wzrost efektywności strefy pakowania.
- Uwolniono dwa etaty, które zostały wykorzystane w innym miejscu.
- Odzyskano przestrzeń magazynową – złożenie oklejonego kartonu wymaga jedynie ruchu ręką. Do poskładania zwykłego pudła klapowego potrzebne były miejsce, narzędzia (taśma, etykiety, pistolet) oraz czas.