Czy nadszedł już czas na poważne zmiany w sprzedaży?

W 2016 r. tylko 15% polskich firm osiągnęło wszystkie cele sprzedażowe. To mniej niż w 2015 r., jak pokazują wyniki zorganizowanej przez Simon-Kucher Partners II edycji Polskiego Badania Sprzedaży.

SS_35_47.jpg

Główne przeszkody w realizacji celów sprzedaży

Z badania wynika, że w realizacji postawionych celów sprzedaży głównymi przeszkodami są:

  1. silna konkurencja, a w szczególności presja cenowa ze strony innych dostawców,
  2. brak odpowiednich zasobów lub ich niewłaściwe wykorzystanie przez firmę.

Wynika z tego, że nadszedł czas na poważne zmiany w ramach sprzedaży, bo dotychczasowe metody są już niewystarczające. Z jednej strony, konkurencja na rynku staje się coraz silniejsza, a z drugiej firmy nie mają odpowiednich zasobów, żeby poradzić sobie z tą presją. W ramach badania uczestnicy zostali zapytani, co robią, aby poprawić wyniki sprzedażowe, oraz jaka jest skuteczność tych inicjatyw.

Zmiany zachodzące na rynku

Powyższa lista nie zaskakuje, można wręcz powiedzieć, że dotyczy podstaw zarządzania sprzedażą. Powodem, dla którego ponownie o nich mówimy, są zachodzące na rynku zmiany.

1. Otoczenie rynkowe dynamicznie zmienia się, wszelkie procesy zachodzą coraz szybciej. To sprawia, że zmieniają się także klienci, ich potrzeby i oczekiwania względem dostawców. W efekcie konieczne jest ponowne zastanowienie się nad strategią sprzedaży, czyli nad tym, jak chcemy sprzedawać, żeby zachować swoją konkurencyjność. Trzeba mieć odwagę zadania trudnych pytań, ale także odwagę znalezienia na nie odpowiedzi. Na tym właśnie polega opracowanie nowej strategii sprzedaży.

2. Nie ma dobrej strategii sprzedaży bez dobrej segmentacji klientów, czyli zrozumienia, kim są nasi klienci, jak się zmienili w ostatnich latach, co jest obecnie dla nich ważne. Musimy na nowo poznać i zrozumieć potrzeby naszych klientów, żeby odpowiadać na nie w nowy, właściwy sposób. Z naszych doświadczeń, zdobytych w różnych projektach doradczych, wynika, że czasy wrzucania wszystkich klientów do wspólnego worka już dawno minęły. Różni klienci mogą kupować od nas ten sam produkt lub usługę, ale do zupełnie różnych celów. W konsekwencji stosują go w odmienny sposób i może on mieć dla nich zasadniczo różne znaczenie. Chcąc skutecznie sprzedawać, musimy to rozumieć, żeby dostosować nasze działania.

3. Coraz częściej obserwujemy, że klienci funkcjonują równocześnie w różnych kanałach sprzedażowych. Granice sprzedaży online i offline coraz bardziej się zacierają. Klienci chcą korzystać z zalet oferowanych przez różne kanały sprzedażowe, bo chcą kupować szybko, wygodnie, tanio itd. W praktyce konieczne jest dostosowanie działań sprzedażowych firm do nowych wymagań, bo coraz bardziej – oprócz tego, co dostarczamy naszym klientom – liczy się to, w jaki sposób sprzedajemy, czyli doświadczenia zakupowe klientów. Sam produkt to obecnie już zbyt mało (nie mówimy tu oczywiście o produktach pierwszocenowych, których główna wartość dla klienta wynika z ich niskiej ceny).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.