AI świetnie dobiera oferty, ale sprzedawać powinien człowiek

Najnowsze badania pokazują, że spersonalizowane rekomendacje zakupowe tworzone przez sztuczną inteligencję (AI) są postrzegane przez konsumentów jako największa zaleta tej technologii – wyprzedzając nawet szybsze rozwiązywanie problemów czy całodobową dostępność wsparcia. Chociaż konsumenci doceniają ofertę dobraną pod ich potrzeby, to jednocześnie chcą, żeby została im ona sprzedana przez człowieka.

business_robot_4.jpg

Wyniki te ujawniło badanie przeprowadzone przez firmę Cogito na reprezentatywnej grupie 1000 amerykańskich konsumentów. Aż 77% respondentów przyznało w tych badaniach, że woli rozmawiać z konsultantem wspieranym przez AI, niż korzystać z chatbotów czy innych zautomatyzowanych i samoobsługowych rozwiązań. Co więcej, ponad połowa badanych (53%) pozytywnie reaguje na spersonalizowane propozycje zakupowe, szczególnie gdy są one przedstawiane przez człowieka.

Te wyniki potwierdzają to, co obserwujemy na co dzień w naszych contact center. Klienci oczekują trafnych, dopasowanych do ich potrzeb propozycji, ale chcą o nich rozmawiać z człowiekiem. AI świetnie sprawdza się jako wsparcie dla konsultanta, ale nie jako jego zamiennik– komentuje Krzysztof Lewiński, CEO Armatis Polska, wiodącego outsourcera sprzedaży i obsługi klienta.

Szczególnie ciekawe wnioski płyną z analizy preferencji różnych grup wiekowych. Ponad 60% millenialsów pozytywnie reaguje na spersonalizowane oferty przygotowane przez AI. Jednocześnie przedstawiciele młodszego pokolenia Z przywiązują ogromną wagę do ludzkiej empatii w kontaktach z markami. Aż 38% z nich uważa brak takiej empatii za największą wadę w obsłudze klienta.

To pokazuje, jak ważne jest znalezienie złotego środka. Z jednej strony mamy potężne możliwości AI w analizie danych i tworzeniu spersonalizowanych rekomendacji, z drugiej – niezastąpioną ludzką umiejętność budowania relacji i okazywania zrozumienia. W Armatis łączymy te dwa światy i wydaje się to najtrafniejszym podejściem na długie lata– mówi Krzysztof Lewiński.

To spostrzeżenie potwierdzają także odpowiedzi na pytania o generalny stosunek konsumentów do AI. Brak bezpośredniego kontaktu z człowiekiem został wskazany jako największa wada wykorzystania AI w różnych obszarach życia. Na kolejnych miejscach znalazły się jej brak empatii oraz obawy o utratę miejsc pracy z powodu AO.

Dodatkowo prawie 40% badanych wyraziło opinie, że obsługa klienta oparta wyłącznie na AI (np. chatboty) jest gorsza niż tradycyjny kontakt z konsultantem. Jednocześnie niemal połowa respondentów (47%) nie ma nic przeciwko temu, by agent korzystał z AI do automatyzacji swoich zadań. 

Źródło: Armatis

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.