7 ways to ensure your sales team are fans of your CRM

As a sales leader, you likely understand the numerous ways a customer relationship management, or CRM solution can add value to your business and help transform your sales processes. Studies have shown that companies who incorporate CRM systems communicate more effectively with their customers and deliver a better overall customer experience, in turn helping to boost customer retention. So how then, do company owners, sales managers and business leaders alike, ensure that the CRM platform they choose is successfully adopted by their team? How do they ensure that their team not only want to use the system but that they are advocates of it?

SELL_9_55.jpg

More often than not, software implementations tend to fail not because of technical difficulties, but because teams simply don’t want to use the system. And sales teams, in particular, are notorious for problems in customer relationship management (CRM) adoption.

A review from CIO.com found that around one-third of all CRM projects fail. In this case, failure covered issues like the project coming in over-budget, data integrity issues, technology limitations etc.

Too often CRM’s are used for inspection, used to report on progress, improve forecast accuracy, provide visibility and provide a range of other business intelligence — rather than helping to iterate or improve sales processes.

Where to begin

Ideally, when a company decides to implement a new CRM, they would aim to remove all ambiguity in their needs and expectations before implementation, or even before settling on a CRM provider.

You may want a CRM for something as straightforward as needing to consolidate and organize your contact database, bringing it onto the cloud. Or it may be something more complex, like streamlining your sales and marketing funnels or automating tasks and workflows.

Whatever the reason, it’s vital to establish a clear business case and to be able to define specific and measurable goals against the cost of implementation. For example, by streamlining and automating parts of your workflow you can help increase productivity and save time on administrative tasks, in turn freeing up sales reps to spend more time doing what they do best – sell.

A CRM that can meet the majority of your business requirements and is not a chore for your team to use, will likely mean a greater user adoption and ultimately, a better ROI.

In terms of features & functionality for CRM’s, it’s good practice to think of or prepare a list of:

  • Must Haves – core features & functions that you’ve identified as essential.
  • Nice to Have’s – features/functions that would be a nice addition but that you can live without.
  • a Wish List – features that if you could wave a magic wand would make you and your teams’ job that much easier.

Answers to the above will enable you to select the best platform for you. But whichever platform you choose, it should be flexible enough to mould around your business processes and needs - not the other way around.

It’s also worth checking whether the CRM platform you choose can scale with you as your business grows? Or will it suddenly become that much more expensive as you add more users or features? Free options may be great to get you started but may suddenly become that much more expensive as you & your business grows – so be sure to ask.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.