7 patentów na przekonanie klienta do zakupu

Decyzje zakupowe opierają się na trzech kluczowych aspektach: zaufaniu do sprzedawcy i oferowanego przez niego produktu (usługi), rozwiązaniu istotnego dla klienta problemu, i w końcu – ograniczeniu ryzyka podjęcia niewłaściwej, kosztownej decyzji. W artykule skupię się na siedmiu psychologicznych zasadach, które mają pozytywny wpływ na przekonanie klienta do zakupu w tych trzech aspektach.

AS_15_49.jpg

1. Efekt pierwszego wrażenia

O efekcie pierwszego wrażenia napisano już pewnie wszystko. Jest on niezmiernie ważny dla budowania wiarygodności, która powoduje, że potencjalni klienci już na starcie darzą cię większym zaufaniem. Na efekt pierwszego wrażenia składa się sześć elementów, zamkniętych w akronimie IMPACT:

  • Integrity (prawość) – zachowanie zgodne z prawem, uczciwość, przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad.
  • Manners (kultura osobista) – znajomość i stosowanie podstawowych zasad savoir-
    - vivre'u. Dzięki temu osoby, które mają z tobą styczność, czują się w twoim towarzystwie wyjątkowo komfortowo.
  • Personality (osobowość) – rozwijanie swoich zainteresowań, talentów i wykorzystywanie ich w kontakcie z klientem w taki sposób, aby poza aspektami profesjonalnymi, móc zbudować kontakt na płaszczyźnie osobistej.
  • Appearance (wygląd) – to, w jaki sposób się ubieramy, ma znaczenie dla tego, jak zostaniemy zapamiętani. Doradcy ds. wizerunku zachęcają, aby dostosować swój wygląd do kontekstu rozmów i rangi osoby, z którą się spotykamy. Sugerują też, aby zadbać o drobne szczegóły, niuanse – które pozwolą cię zapamiętać – takie jak spinka, krawat, okulary.
  • Consideration (wzgląd na innych) – postępowanie z wyczuciem wobec spotykanych osób, okazywanie szacunku dla ich uczuć i poglądów. Empatia to może w tym przypadku za duże słowo, ale warto zachowywać się w taki sposób, aby nie urazić uczuć drugiej strony.
  • Tact (takt) – zachowanie się w sytuacji niekomfortowej dla rozmówcy to sztuka, której warto się uczyć. Jeden z handlowców, z którym pojechałem na spotkanie do klienta, na miejscu dowiedział się od córki tego klienta, że jej ojciec zmarł dwa tygodnie wcześniej. Handlowiec bardzo szybko wyraził swoje współczucie i spytał, czy może coś dla niej zrobić. Córka podziękowała i odpowiedziała, że zajmie się sprawami taty, prosząc o kontakt za około dwa miesiące. Handlowiec jeszcze raz wyraził współczucie i wyszedł. Byłem pod wrażeniem jego szybkiej reakcji i dopasowania się do sytuacji.

2. Więcej pieniędzy, mniejsze koszty

W sprzedaży B2B zasada more money, less costs ma niebagatelne znaczenie. Prowadzący firmy, podejmując decyzje zakupowe, kierują się zasadą optymalizacji kosztów. Nikt nie lubi – jak mawia mój znajomy – „palić pieniędzmi w piecu”. Z drugiej strony cały czas szuka się sposobów zwiększania rentowności sprzedaży. Jeśli potrafisz wyjaśnić, jak twoje rozwiązanie może przyczynić się do: zwiększenia efektywności biznesowej, skrócenia przestojów, oszczędności czasu, zmniejszenia wysiłku, optymalizacji procesów, zwiększenia skuteczności działań marketingowych itd., zwiększasz siłę swojego przekazu.

3. Oryginalność i prestiż

Spotkałem wiele osób, które zanim osiągnęły odpowiedni status, otaczały się markami premium, aby w ten sposób komunikować swój sukces życiowy lub po to, aby wzbudzić zaufanie potencjalnych klientów pochodzących z klasy wyższej. Poczucie wyjątkowości ważne jest też dla osób podążających za trendami i nowościami, które chcą w ten sposób odróżnić się od większości. Kiedy jakiś produkt staje się dla nich zbyt powszechny, tracą zainteresowanie nim, ponieważ nie spełnia już swojej funkcji. Działa tutaj zasada niedostępności, która mówi, że to, co trudne do zdobycia dla większości (ze względu na cenę), staje się bardziej atrakcyjne i pożądane. Jeśli oferujesz produkt premium, musisz nauczyć się uwypuklać te jego cechy, które dają odbiorcom poczucie wyjątkowości i prestiżu. Nie powinieneś bronić ceny takiego produktu, ale być z niej dumny i uwypuklać wartość ważną dla klienta.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.