Zarządzanie cyklem życia produktu w branży handlu detalicznego – wsparcie technologiami IT
Wszystkie branże i sektory gospodarki wytwarzają produkty. Z reguły są to dobra materialne – towary i wyroby, czasami wartości niematerialne lub usługi. Każdy przedmiot wytworzenia jest zatem „produktem”. Jak jednak faktycznie rozumiemy to pojęcie?
Co to jest CŻP, czyli PLM (Product Lifecycle Management) w polskim handlu?
Nieodłącznym elementem rozwoju ludzkości i innowacji jest pojawianie się nowych produktów, ich rozwój, osiąganie wieku dojrzałego i starzenie. Ludzkość zawsze próbowała opisać to zjawisko, skwantyfikować w statystyce lub wytłumaczyć w marketingu. Pewne jest jednak to, że o kształcie i czasie trwania cykli życia produktu decydują różne czynniki.
Cykl życia produktu to – według różnych definicji – pojęcie, które teoretycznie definiuje przebieg procesu sprzedaży danego produktu na rynku. Dlatego mówi się często o rynkowym cyklu życia. Ważne w tym stwierdzeniu jest to, że w ekonomii jako nauce społecznej trzeba skupić się przede wszystkim na opisie, w jakich fazach sprzedaży rynkowej dany produkt (usługa) jest lub będzie w przyszłości. Definiuje się te fazy jako:
- etap wprowadzenia produktu na rynek,
- etap wzrostu,
- etap dojrzałości,
- etap nasycenia,
- etap schyłku1.
Dla poszczególnych branż i różnych produktów każda z faz ma lub może mieć inny trend, trwać dłużej lub krócej. W branży sprzętu komputerowego całe cykle trwają kilka miesięcy, w AGD kilka lub nawet kilkanaście lat, a w branży fashion tylko jeden sezon. W przypadku produktów informatycznych – programów komputerowych, np. dla systemów operacyjnych czy systemów ERP – wersja takiego systemu jest zmieniana zwykle co dwa lata.
Zarządzanie cyklem życia produktu – czyli popularny PLM (Product Lifecycle Management) – to proces. Nie dotyczy on wielkości sprzedaży, jak mawia sprzedawca, ani – jak wolą statystycy – kształtu krzywej popytu dla zmiennej czasowej lub fazy w macierzy BCG dla marketingowca. To proces świadomych decyzji firmy, jej kierownictwa i właścicieli co do zmian w strategii sprzedaży danego produktu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.