Żeby rabat opłacił się… firmie

  • Czym różni się rabat frontowy od retrospektywnego?
  • Jakie metody naliczania rabatów warto stosować, żeby uzyskać korzystniejszą cenę sprzedaży?
  • Jak – poprzez zapisy bonusowe – wspierać realizację obranej polityki sprzedaży?
40_SS_30.jpg

Jednym z kluczowych elementów kontraktu handlowego jest dokument podsumowujący ustalone przez obie strony warunki handlowe – czyli rabaty, bonusy i inne formy wsparcia finansowego, których jako sprzedający zobowiązujemy się udzielić kupującemu na nabywane produkty czy usługi. To właśnie zapisy w tym dokumencie decydują o tym, czy nasza oferta postrzegana będzie przez nabywcę jako atrakcyjna. Jako sprzedający musimy natomiast zadbać o to, żeby umowa handlowa nie była tylko spisanym zestawem upustów niezbędnych do nawiązania współpracy, ale także by wspierała realizację naszej strategii sprzedaży i założonej profitowości.

Ponadto podpisany kontrakt to dopiero początek – w związku z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem rynkowym jego realizacja na co dzień może wymagać od nas ad hoc dodatkowych działań rabatowo-cenowych. Planując politykę rabatową firmy, należy się przygotować także i pod tym kątem.

Różnice między rabatem frontowym a retrospektywnym

Rabatem określa się zniżkę na zakup towaru, zazwyczaj udzielaną procentowo (rzadziej kwotowo) od ustalonej ceny – np. wartości cennikowej netto. Rabaty najczęściej stosowane są przy zakupie większej ilości towaru, jednorazowo lub w określonym okresie. Rabat odzwierciedlony w cenie zakupu na fakturze często określany jest mianem rabatu frontowego. Upustu można również udzielić post factum, czyli po dokonaniu zakupu. Zazwyczaj rozlicza się go wtedy w formie noty księgowej lub faktury za określone usługi. Wtedy mówimy o rabacie retrospektywnym. Jest on dodatkową gratyfikacją udzieloną w formie procentowej lub kwotowej. Rozlicza się go po dokonaniu zakupów i upływie określonego czasu lub wykonaniu uzgodnionych aktywności przez kontrahenta.

W naliczaniu rabatów można się posłużyć metodą sumaryczną, jak i metodą kaskadową. Która jest korzystniejsza? Bardziej opłacalny dla sprzedającego jest kaskadowy sposób naliczania rabatów, gdyż pozwala on uzyskać wyższą cenę sprzedaży.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której kupujący ma zagwarantowany umową rabat podstawowy od kwot cennikowych w wysokości 20%. Wartość cennikowa netto naszego produktu jednostkowego to 100 zł. Od niej naliczany jest rabat podstawowy. Z uwagi na planowaną promocję klient oczekuje od nas udzielenia mu dodatkowych 10% rabatu promocyjnego na zakup przewidzianych na akcję ilości. Jaka będzie różnica w cenie, jeśli zastosujemy metodę kaskadową, a jaka, gdy rabat naliczymy sumarycznie? Ilustruje to przykład.

Przykład:

Rabat promocyjny na fakturze naliczany sumarycznie

Jeśli zastosujemy rabat sumaryczny, jednostkowa cena zakupu na fakturze wyniesie 72 zł, a kalkulacja będzie się przedstawiała następująco:

100 zł

cena cennikowa netto

- 28%

20% rabat podstawowy + 8% promocyjny = 28%

72 zł

cena promocyjna na fakturze

Rabat promocyjny na fakturze naliczany kaskadowo

Naliczając rabaty w formie kaskadowej, musimy wykonać dwa kroki – najpierw odjąć upust podstawowy od wartości cennikowej, a dopiero od uzyskanej ceny odjąć rabat promocyjny.

Krok 1

100 zł

cena cennikowa netto

 

- 20%

upust podstawowy 20%

 

80 zł

cena po upuście podstawowym

 

Krok 2

80 zł

cena po upuście podstawowym

 

- 8%

upust promocyjny 8% naliczony kaskadowo od ceny 80 zł

 

73,60 zł

cena promocyjna po upuście naliczonym kaskadowo

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.