Marketing wirusowy i partyzancki – kreatywne strategie o dużym zasięgu przy niskim budżecie

  • O co walczą współcześni reklamodawcy?
  • Na czym polega marketing partyzancki?
  • Czym są Ambient Media?
mkt_1 str kopia.jpg

Tania reklama? Nie ma takiej możliwości! – tak zareagowałaby większość z nas. Obserwujemy od lat rosnące koszty reklamy, coraz większe przebodźcowanie odbiorców i ich mniejsze zainteresowanie treściami promocyjnymi. Czy rzeczywiście musimy wydawać krocie, aby zwrócić na siebie uwagę naszych potencjalnych klientów?

Gdyby chcieć w jednym słowie streścić, o co biją się współcześni reklamodawcy, byłaby to uwaga. To od niej zaczyna się zainteresowanie produktem, a bez tego nie ma sprzedaży. Niestety bardzo często kampanie promocyjne są nudne i mało pociągające. Co z tego, że mówią o wspaniałym produkcie i kuszą niską ceną, skoro... nikt ich nie zauważa. Nikt z nas przecież nie wczytuje się w każdą z reklam w gazecie czy na stronie internetowej, ani nie wsłuchuje się w każdy dźwięk tych nadawanych w radio czy telewizji. Poświęcamy im dwie lub trzy sekundy, często robiąc też w tym czasie inne rzeczy. Jeśli w ciągu tej krótkiej chwili coś nie przykuje naszej uwagi – przepadło. Nie będziemy się nią zajmować.

Pomóc sobie możemy, tworząc komunikat zgodnie z modelem AIDA, który mówi:

  • A (ang. Attention) – najpierw przykuj uwagę
  • I (ang. Interest) – potem pokaż odbiorcy, dlaczego to może być dla niego intersujące
  • D (ang. Desire) – w trzecim kroku wzbudź w nim pożądanie
  • A (ang. Action) – a na końcu powiedz mu, co ma teraz zrobić

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Co może przykuć uwagę?

Świetnym przykładem są poniżej omówione rodzaje działań promocyjnych. Tym, co działa w nich najmocniej, to zaskoczenie odbiorcy i dzięki temu zatrzymanie go przy reklamie na dłużej. Co więcej – takie zaskakujące działania często zyskują na tyle wysokie zaciekawienie odbiorców, że ci postanawiają podzielić się nimi ze swoimi znajomymi. Zaprezentowane tu formy nie są jednoznacznie sklasyfikowane w literaturze tematu. Różnią się też definicje nadawane im przez ekspertów. Nie warto jednak skupiać się na tym, czy marketing partyzancki jest rodzajem marketingu wirusowego czy odwrotnie, a może wręcz odrębną kategorią, a bardziej inspirować się nimi i szukać dla siebie najlepszych rozwiązań. Bez względu na to, jak się nazywają – najważniejsze, żeby działały i przynosiły nam korzyści wizerunkowe i sprzedażowe.

Marketing partyzancki

Marketing partyzancki (ang. guerilla marketing) to taki rodzaj działań, których wspólnym mianownikiem jest „niekonwencjonalność”. Może ona oznaczać zamieszczenie treści reklamowych w zupełnie nietypowych miejscach, albo też nietypowe ujęcie samego komunikatu.

Podajmy kilka przykładów na takie działania:

  • Wlepki – na przykład reklama klubu piłkarskiego zamieszczana w windach, na poręczach, przystankach autobusowych
  • Rzeźba w śniegu – na przykład wyciskane w czapach śniegu logo firmy kurierskiej
  • Malowanie na chodniku – na przykład pasy do przejścia dla pieszych namalowane w formie frytek wysypujących się z pudełka
  • Nietypowy outdoor – na przykład billboard z przewróconą puszką farby, która „wylewa się” na ścianę budynku i samochody pod billboardem

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.