Techniki twórczego myślenia

Właśnie rozpoczyna się prezentacja biznesowa. Handlowiec włącza pierwszy slajd i mówi: „Dzień dobry! Nazywam się Jan Kowalski i chciałbym powiedzieć Państwu kilka słów o naszej firmie”. Po takim wstępie już wiemy, jak potoczy się ta prezentacja i że raczej nic nas nie zaskoczy. Będziemy się nudzić przez najbliższych kilkadziesiąt minut…

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_24_48.jpg

Wielu handlowców właśnie w taki sposób przeprowadza swoje prezentacje, mające zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Niektórzy rozumieją, że nie zwiększają tym swoich szans na zawarcie transakcji, jednak brakuje im kreatywnego pomysłu, który pozwoliłby przykuć uwagę audytorium. Jak sprawić, żeby twórcze myślenie stało się częścią twojego warsztatu pracy? Oto kilka sprawdzonych technik, które pomagają wpadać na ciekawe pomysły.

Z pustego i Salomon nie naleje

Aby wpadać na twórcze koncepcje, trzeba regularnie napełniać umysł wartościowymi informacjami. Oznacza to, że aby być bardziej kreatywnym, musisz przejść na coś, co niektórzy nazywają „dietą informacyjną”. Niestety, większość programów telewizyjnych i audycji radiowych bazuje na rozrywce, niewiele w nich ambitnych treści, dlatego nie stanowią dobrego źródła stymulacji. Zamiast oglądać telewizję – lepiej sięgnąć po książkę, zamiast słuchać radia – lepiej korzystać z podcastów. Nikt nie wpada na twórcze pomysły sam z siebie. Najczęściej pojawiają się one dzięki inspiracji, która przychodzi, ponieważ nasz umysł przetwarza pozyskane informacje. Dlatego należy je wlewać do głowy stałym i regularnym strumieniem. Z czasem zauważyłem, że im mniej poświęcam czasu telewizji i radiu, a więcej książkom i podcastom, tym częściej wpadam na ciekawe pomysły i wyłapuję interesujące tematy, które wykorzystuję później w sprzedażowej praktyce.

Zapisuj swoje pomysły

Zapewne zdarzyło wam się nieraz wpaść na jakiś pomysł, który wydawał się ciekawy. Mało komu przychodzi jednak do głowy, aby zapisać swoją koncepcję, bo jest przekonany, że na pewno ją zapamięta. Rzeczywistość jest jednak taka, że po kilku godzinach jest nam niezwykle trudno przypomnieć sobie, co też takiego interesującego wymyśliliśmy rano, a na drugi dzień z reguły nic już nie pamiętamy.

David Allen w książce „Getting Things Done” zwraca uwagę, że nasza pamięć o sprawach bieżących przypomina pamięć RAM komputera – może pomieścić ograniczoną ilość informacji. Jeśli zadbasz o to, aby regularnie zwalniać dostępną przestrzeń w swoim umysłowym RAM-ie, wówczas polepszy się jakość działania twojego mózgu i zaczniesz wpadać na lepsze i ciekawsze pomysły – dlatego, że twoja pamięć nie będzie zapchana nadmiarem informacji.

Najprostszą metodą, aby regularnie czyścić swój RAM jest po prostu zapisywanie wszystkiego, co przyszło ci do głowy, a co uważasz za ciekawe. W 2011 r. zakupiłem zwykły szkolny zeszyt, który służył mi do zapisywania pomysłów. Ze zdumieniem zauważyłem, że to rzeczywiście działa. Do dzisiaj zapisałem już cztery takie zeszyty. Co zapisuję? Ciekawe koncepcje, o których przeczytałem w książce lub usłyszałem w audiobooku czy podcaście, to, co zaobserwowałem na ulicy, w supermarkecie lub oglądając film. Pomysły, które same wpadły mi do głowy, pozornie bez przyczyny – zapewne właśnie dlatego, że nie utrzymuję twórczych koncepcji wyłącznie w głowie, lecz po zapisaniu ich na papierze pozwalam sobie na ich zapomnienie, ponieważ wiem, że znajdują się już w bezpiecznym miejscu. Jeśli chcesz zrobić coś szybko i tanio dla poprawy własnego twórczego myślenia – jak najszybciej zaopatrz się w szkolny zeszyt i zapisz pierwszy ciekawy pomysł, który przyjdzie ci do głowy.

Jak poradzić sobie, kiedy nie masz łatwego, natychmiastowego dostępu do swojego zeszytu? Jest na to prosta rada: telefon komórkowy. W dzisiejszych czasach każdy smartfon wyposażony jest w dyktafon, a jeśli komuś to nie odpowiada, można zainstalować darmową aplikację spełniającą tę funkcję, np. Smart Voice Recorder. Narzędzie to pozwala zrobić notatkę głosową podczas jazdy samochodem, rowerem czy w trakcie spaceru. Wystarczy, że raz w tygodniu będziesz robić przegląd dyktafonu i zapisywać w zeszycie wszystkie lub wybrane twórcze pomysły.

Umyj zęby lewą ręką

Jedną z ciekawszych technik pobudzających twórcze myślenie jest celowe łamanie codziennych nawyków.

Wybierz inną drogę do pracy niż zwykle, spróbuj przez godzinę poruszać się w domu, mając cały czas zamknięte oczy (pamiętając o bezpieczeństwie własnym i domowników), posiedź kilkadziesiąt minut w ciszy. Spróbuj umyć zęby inną ręką niż robisz to każdego dnia – banalna dotąd czynność stanie się niemal cyrkowym wyczynem, kiedy będziesz ją wykonywać lewą ręką, jeśli jesteś praworęczny i vice versa. Zmieniając codzienne nawyki powoli, ale sukcesywnie, wyrwiesz się z torów schematycznego myślenia i zyskasz większy potencjał kreatywności. Więcej ćwiczeń kognitywnych znajdziesz w książce „Neurobik” autorstwa Lawrence'a C. Katza i Manninga Rubina.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.