Model: cecha – zaleta – korzyść w praktyce

O konieczności badania potrzeb i oczekiwań klientów każdy handlowiec dowiaduje się już na etapie szkolenia wdrożeniowego. Techniki sprzedaży i prezentacji oferty to tematyka kolejnych warsztatów, jakie firmy organizują swoim sprzedawcom, oczekując, że dostarczone narzędzia pomogą zrealizować wyznaczone cele. Często jednak brakuje zrozumiałej instrukcji, w jaki sposób wykorzystać wiedzę na temat technik sprzedaży i dopasować wybrane elementy do zdiagnozowanych potrzeb klienta.

AS_14_20.jpg

Każdy handlowiec, który dąży do uzyskania jak największej skuteczności i efektywności podejmowanych działań musi zapoznać się z podstawowymi mechanizmami psychologii zachowań konsumenckich. Jednym z jej obszarów jest motywacja działań, którą w psychologii rozumie się jako wewnętrzny proces warunkujący dążenie ku określonym celom, tj. zaspokojenie potrzeb fizjologicznych, bezpieczeństwa, przynależności do określonej grupy społecznej czy osiągnięcia czegoś. Co to ma wspólnego z produktem czy usługą? Bardzo wiele, ponieważ produkty i usługi zaspokajają opisane potrzeby, a zrozumienie tej zależności jest fundamentalne w budowaniu skutecznych relacji sprzedażowych. Musisz wiedzieć, jakie potrzeby mają twoi klienci i w jaki sposób zaoferować to, co chcesz sprzedać, żeby twoje wizyty handlowe nie okazały się „pustym przebiegiem”.

Nieśmiertelna piramida Maslowa

Analizując temat hierarchii potrzeb człowieka najczęściej spotkamy się z teorią motywacji Abrahama Maslowa, którą wizualnie przedstawia się w postaci piramidy (rys. 1).

Podstawą właściwego zdiagnozowania potrzeb jest zestaw odpowiednich pytań, który pozwoli określić rzeczywiste oczekiwania klienta i przyporządkować je do poszczególnych grup opisanych w teorii Maslowa. Wiedząc, czego potrzebuje klient, możesz zaoferować mu odpowiednie rozwiązanie, korzystając z jednej z najpopularniejszych technik sprzedaży.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.