Jak nie opowiadać historii

Dawno, dawno temu... Tak zaczynały się historie, które lata temu zwiastowały podróż w niezwykły świat wyobraźni. Jako dzieci uwielbialiśmy słuchać opowieści o niezwykłych krainach, w których dobro zwycięża zło, a bohater jest nagradzany za swoje wysiłki. Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, nadal je lubimy, tyle że nie w formie bajek, a w postaci historii, które przekazywane są nam przez ludzi, filmy, reklamy czy gazety. Możemy słuchać ich w nieskończoność aż do momentu, gdy staną się... źle opowiedzianą historią.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_25_44.jpg

Źle opowiedzianą, czyli taką, która jest, na przykład, przeraźliwie przewidywalna. Wyobraźmy sobie powieść, w której główny bohater od samego początku wszystko w życiu ma: zawodowo jest najlepszy w tym, co robi, prywatnie ma wspaniałą żonę, a na koncie sumy, które pozwalają na beztroskie życie. Słowem, nie ma dla niego przeszkód, których nie byłby w stanie pokonać. Czy jesteśmy gotowi czytać dalej? Może tak, może nie, rodzi się jednak pytanie: po co, skoro wszystko jest w tej powieści tak przewidywalne, że nie musimy się zastanawiać, jak się zakończy. Na pewno skończy się dobrze.

Nie ma dobrej historii bez komplikacji

Dobra historia to taka, w której pojawia się komplikacja, czyli przeszkoda, która wywołuje zmianę. Wiedzą o tym twórcy reklam, którzy, chcąc wzbudzić w odbiorcach pragnienia, wyolbrzymiają przeszkody lub niebezpieczeństwa. Bakterie wywołujące przeziębienie stają się diabełkami tańczącymi w gardle, a głód przybiera postać małego, złośliwego stworka, który pojawia się wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy coś zrobić, ale nagle odczuwamy głód. Wszystko po to, by udaremnić cel, jaki bohater reklamy usiłuje osiągnąć i by w głowie widza zrodziło się pytanie: uda mu się czy nie?

A gdy bohater jest już doprowadzony do ostateczności, następuje zmiana, która prowadzi do pozytywnego zakończenia: niedoświadczona pani domu usunie uporczywe plamy z ubrań dzieci, podupadający biznes zdobędzie klientów, a starsze małżeństwo pozbędzie się bólu w stawach i będzie mogło w pełni korzystać z życia. Emocje wywołane perspektywą zmiany są ekscytujące, dlatego każda opowieść, która ma zainteresować, na tym właśnie powinna się opierać. Co sprawia, że niektóre historie przestają nas interesować już po kilku zdaniach?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.