Jak podnieść ceny i nie stracić klienta

W przypadku silnej konkurencji, ambitnych planów sprzedażowych i systemu motywacyjnego handlowców uzależnionego wyłącznie od obrotów firmy prędzej czy później erozja marży stanie się faktem. Co jednak zrobić, gdy już doszło do takiej sytuacji? Jakie działania podjąć, by podnieść cenę znaczącej liczbie klientów?

Dyrektor sprzedaży dużego producenta sprzętu RTV, jednego z liderów na rynku, pojawił się w swoim biurze w poniedziałek i pierwszą rzeczą, na jaką zwrócił uwagę, był leżący na biurku raport dotyczący efektywności polityki handlowej firmy, który zamówił w dziale analiz firmy kilka dni wcześniej. Informacją, na którą zwrócił największą uwagę, był wykres opisujący zależność między wielkością klienta oraz uzyskiwanymi przez niego warunkami handlowymi.

Okazało się, że od momentu objęcia tego stanowiska w firmie pół roku wcześniej niewiele zmieniło się w tej materii. Klienci nadal otrzymywali znacząco lepsze warunki zakupu niż wynikało to z wytycznych firmy. Doświadczenie podpowiadało mu, że zmiana tego stanu nie będzie prostym zadaniem, lecz wciąż miał nadzieję, że obietnice i deklaracje handlowców o renegocjacji zbyt korzystnych warunków handlowych zostaną w tym okresie przynajmniej częściowo spełnione. Dyrektor zdawał sobie też sprawę, że do końca roku pozostały 4 miesiące i o właściwym uporządkowaniu sytuacji handlowej firmy zadecydują w dużej mierze pierwsze miesiące przyszłego roku, kiedy to przedstawiciele handlowi będą negocjowali z klientami warunki handlowe na kolejny rok. Pozostało zatem wystarczająco dużo czasu, aby zastanowić się nad sposobem zmiany niekorzystnego obrazu warunków handlowych firmy. Dyrektor zwołał zebranie działu handlowego, na którym chciał przedyskutować możliwości poprawy tej sytuacji.

Zebranie przebiegało jak zwykle. Na początku zaprezentowano wyniki finansowe z pierwszego półrocza i stopień realizacji założonych celów. Choć cele przychodowe zostały w 90% osiągnięte, poziom realizacji zysku był już znacznie niższy i wynosił niespełna 70% prognozy na pierwsze półrocze. Dyrektor przypomniał wszystkim, że są to bardzo niepokojące informacje, zważywszy na fakt, że – jak pokazywało doświadczenie lat poprzednich – pod koniec roku klienci zwykle dokonywali zbyt dużych zakupów, chcąc w ten sposób spełnić deklaracje zawarte w umowie rocznej, od których uzależniona była wypłata bonusu sprzedażowego. Po krótkiej dyskusji dyrektor poprosił o zaprezentowanie slajdu z wykresem umieszczonym w raporcie, jednocześnie zapowiadając zgromadzonym, że chyba rozpoznał przyczynę tak niekorzystnej sytuacji po stronie zysków. Poinformował, że 60% klientów otrzymuje zbyt korzystne warunki handlowe i zapytał swoich pracowników o przyczyny takiej sytuacji. W tym momencie wywiązała się ostra dyskusja, podczas której padały charakterystyczne usprawiedliwienia handlowców.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.