Kastomizacja produktu - jak odpowiedzieć na rosnący trend indywidualizacji oferty?

Nasi klienci coraz częściej oczekują, że damy im możliwość dopasowania produktu do ich indywidualnych potrzeb i gustów. Czy kastomizacja (ang. customization) na stałe zagości w naszych przedsiębiorstwach?

AS_40_10.jpg

Jest sobotnie popołudnie. Udało nam się zorganizować spotkanie sporej grupy osób, z którymi kiedyś studiowaliśmy. Chcemy usiąść, wspólnie coś zjeść i pogadać o starych dobrych czasach. Spotykamy się w pizzerii, a kiedy podchodzi kelner, zaczyna się koncert życzeń. Czy można poprosić pizzę z pepperoni, ale bez sera? Czy mają państwo jakieś propozycje dla osób uczulonych na gluten? Można wziąć drink mohito, ale bez alkoholu? Chcielibyśmy wziąć jedną porcję frytek na pół, czy to możliwe?

Spójrzmy na tę sytuację z obu punktów widzenia. Kelner, a także pracownicy kuchni będą podenerwowani. Zamówienie jest nietypowe, przez co zajmie więcej czasu zarówno na etapie przyjmowania go, jak i przygotowania posiłku. Klienci, zamiast wybrać coś ze standardowego menu, kombinują, zawracają głowę.

A jak to widzą klienci? Jeśli uda się spełnić ich oczekiwania, poczują ulgę i wdzięczność. Ulgę, bo są w stanie zaspokoić tak zróżnicowane oczekiwania kulinarne w jednym miejscu. A wdzięczność, bo będą zdawać sobie sprawę, że wprowadzili sporo zamieszania i sprawili dodatkowy trud obsłudze. To doskonała podstawa do tego, by pojawili się w tej samej restauracji w przyszłości. Zarówno razem – na podobnych dużych spotkaniach, jak i osobno – z rodzinami i już bez dodatkowego marudzenia.

Znaczenie kastomizacji

Gotowość do dopasowania produktu pod gusta i oczekiwania klienta rośnie na znaczeniu. Można powiedzieć, że historia w pewien sposób zatacza koło, bo przecież przed wynalezieniem maszyny parowej, a co za tym idzie – produkcji masowej, wytwarzanie dóbr na zamówienie klienta było czymś powszednim.

Coraz więcej przedsiębiorstw widzi potrzebę umożliwienia swoim klientom dopasowania produktu końcowego do ich potrzeb. Początkowo była to wartość dodana, wyróżnik firm, które chciały być lepsze od konkurencji. Teraz jednak staje się to standardem w wielu branżach i trzeba spodziewać się, że nasi klienci coraz częściej będą po prostu zawiedzeni, jeśli nie da się im tej możliwości.

Opublikowany przez McKinsey & Company „Next in Personalization 2021 Report” wskazuje, że już ponad siedemdziesiąt procent amerykańskich konsumentów oczekuje, że firmy będą umożliwiać im personalizację oferty. Natomiast firmy, które im na tę potrzebę odpowiedzą, z dóbr objętych personalizacją generują o 40% wyższe przychody niż z ich niemodyfikowalnych odpowiedników.

Można więc powiedzieć, że trend ten nie tylko pozwala nam przyciągnąć i utrzymać klienta, ale jeszcze dodatkowo zarobić.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.