Jak odzyskać klienta

Pytanie: W zespole handlowym, którym od niedawna zarządzam, pojawiła się konieczność odzyskania utraconych przed moim przyjściem klientów. Był to zresztą powód reorganizacji zespołu sprzedaży. Chcemy teraz odnowić współpracę z utraconymi klientami. W jakiej formie najlepiej to zrobić? Czy lepsza będzie rozmowa telefoniczna, czy e-mail? Jakiego języka i argumentacji użyć? Na co szczególnie zwrócić uwagę, aby kontakt był efektywny?

Jeśli nie znamy powodu zerwania współpracy – nie otrzymaliśmy listu, e-maila lub nie mamy nagranej rozmowy telefonicznej, z której by on wynikał, to musimy stworzyć listę przyczyn, które doprowadziły do rozstania. Ważne, żeby odpowiadając na pytanie: „W jaki sposób zawiedliśmy klienta w jego odczuciu?”, móc wskazać konkretną przyczynę. Jeśli jej nie znamy, szukamy tak długo, aż określamy potencjalną listę powodów. Znając powód ustania współpracy, możemy podjąć odpowiednie kroki.

Najczęściej, zanim stracimy klienta, pojawia się obszar, w którym wyraża on swoje niezadowolenie, często pyta o coś, spiera się. Weźmy przypadek modelowego klienta banku, optymalnego dla nas z uwagi na duży pakiet usług, jaki wykupił. Analizując przyczynę ustania współpracy, należy się zastanowić, czy próbował renegocjować jakiś termin, stawkę czy inny warunek współpracy. Rzadko dochodzi do utraty klienta od razu. Zazwyczaj wcześniej pojawiają się różne sygnały, które wskazują, że klient jest z jakiegoś powodu niezadowolony.

Po rozpoznaniu przyczyn zakończenia współpracy, musimy określić profil klienta i jego oczekiwania. Innego podejścia będzie wymagał klient B2B, innego B2C.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.