Inauguracja VIII edycji Konkursu Polish National Sales Awards
Dnia 23 marca w Business Center Club w Warszawie spotkaniem ekspertów zainaugurowano VIII edycję Konkursu Polish National Sales Awards. „Sprzedaż przyszłości oparta o talenty” to hasło przewodnie tegorocznego konkursu.
Podczas spotkania eksperci ze świata nauki, mediów, biznesu oraz polityki rozmawiali o najważniejszych zagadnieniach dla sektora sprzedaży w Polsce. Ponad sześćdziesiąt osób wysłuchało przemówień i paneli dyskusyjnych oraz prezentacji badań opinii publicznej zrealizowanych przez instytut badawczy Millward Brown dla PNSA. Inauguracja miała charakter platformy wymiany idei, na bazie której powstanie dokument zawierający wnioski na temat sytuacji sektora sprzedaży w Polsce wraz z rekomendacjami. Zostanie on przedstawiony w Ministerstwie Pracy i Ministerstwie Rozwoju. Inaugurację prowadziła Elżbieta Pełka, prezes Zarządu PNSA, a gościem honorowym był prof. UW dr hab. Jacek Męcina.
Sektor sprzedaży w Polsce współtworzą ponad dwa miliony osób. Sprzedaż tworzy zyski i buduje pozycję konkurencyjną każdego przedsiębiorstwa. Organizacja PNSA tworzy najwyższe standardy sprzedaży, promuje najlepsze wzorce etyczne oraz systematycznie buduje prestiż zawodu sprzedawcy w Polsce. Strukturę PNSA tworzy Zarząd, Kapituła Nagrody i Kapituła Sędziowska, Komisja Sędziowska oraz Rada Programowa. Audytorem i weryfikatorem procesu oceny jest firma consultingowa A.T. Kearney.
Jednym z głównych punktów spotkania była prezentacja badań pt. „Sprzedawcy oczami konsumenta”, którą przedstawił Kuba Antoszewski z Millward Brown. – Z badań przeprowadzonych przez Millward Brown dla PNSA wyłania się pozytywny obraz sprzedawców i doradców klienta. Większość respondentów doświadczyła sytuacji, w której została obsłużona w ponadprzeciętny sposób w sensie zarówno emocjonalnym, jak i profesjonalnym. Co ciekawe, polscy konsumenci zwracają uwagę na kompetencje, nie jedynie predyspozycje psychologiczne, jakie są konieczne do dobrego wykonywania zawodu sprzedawcy. W porównaniu z poprzednim badaniem sprzed dwóch lat znacząco poprawił się również wizerunek zawodu sprzedawców i doradców klienta wśród konsumentów – powiedział Antoszewski.
Kolejnym punktem było przemówienie motywacyjne Rogera Hodgkissa, członka Zarządu PZU SA, a następnie Michał Pilkiewicz, przewodniczący Kapituły Sędziowskiej PNSA, Director, Supplier Services East Europe/IMS Health, przedstawił proces sędziowski i metodykę PNSA. Ta prezentacja zakończyła pierwszą część spotkania.
Wiele emocji wzbudziło szczególnie jedno zagadnienie spośród prezentowanych badań: aż 59% ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatniego roku zdarzyło się im, że sprzedawca próbował stosować na nich różne chwyty sprzedażowe mające nakłonić ich do zakupu. Zdaniem panelistów, wiedza sprzedażowa sama w sobie służy do tego, aby w jak najpełniejszy sposób przedstawić klientowi ofertę i nawiązać z nim relacje. Jak mówią, tylko etyka jest gwarancją długoterminowych sukcesów sprzedawcy i budowania zaufania klienta.
Talenty sprzedażowe określono jako konkretne umiejętności: cechy osobowościowe oraz wiedzę, które łącznie pozwalają uzyskać ponadprzeciętne efekty sprzedażowe. W zawodzie sprzedawcy konieczne są entuzjazm, samodyscyplina, operatywność, elastyczność i otwartość, a także odporność na odrzucenie. Wiedza nabyta, bez predyspozycji osobowościowych, zapewni jedynie przeciętny poziom skuteczności. Paneliści dyskutowali też nad sposobami motywowania pracowników oraz pozyskiwania i zatrzymywania ponadprzeciętnych osobowości w organizacjach.
Polish National Sales Awards jest przedsięwzięciem, które promuje dobre praktyki i standardy sprzedaży. Głównym celem PNSA jest działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstw przez wspieranie działów sprzedaży przy jednoczesnym tworzeniu etosu profesjonalnego sprzedawcy. Odbywający się już po
Więcej informacji na temat Konkursu: