Handel e-commerce. Trudna sztuka tworzenia regulaminu sklepu
Wśród czynników, od których uzależniony jest sukces handlu e-commerce, wskazuje się przede wszystkim na wygląd witryny, rodzaj zastosowanego oprogramowania oraz sposób prezentacji sprzedawanego asortymentu na stronie internetowej. Niestety, przedsiębiorcy prowadzący handel elektroniczny w postaci sklepów internetowych bardzo często zapominają, że sukces finansowy danego sklepu jest uzależniony od aspektów nie tylko technicznych, lecz także prawnych. Problematyka prawna dotycząca handlu elektronicznego jest na tyle istotna, że jej zlekceważenie może spowodować konieczność zamknięcia sklepu i narazić jego właściciela na poważne straty finansowe.
Najważniejszym aspektem prawnym handlu e-commerce jest regulamin sklepu internetowego. Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy sklep internetowy powinien mieć regulamin świadczenia usług. Co więcej, regulamin ten powinien być udostępniany kupującemu nieodpłatnie, przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży. Powołana ustawa stanowi, że regulamin powinien wskazywać m.in.: rodzaj i zakres świadczonych usług, warunki świadczenia usług, w tym warunki zawierania i rozwiązywania umów, oraz tryb postępowania reklamacyjnego.
Mając powyższe na uwadze, można by przypuszczać, że napisanie regulaminu sklepu internetowego jest sprawą łatwą. Nic bardziej mylnego. Napisanie poprawnego regulaminu sklepu internetowego wymaga zapoznania się z szeregiem aktów prawnych, wśród których należy zwrócić uwagę na: Kodeks cywilny, ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a także ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Dlatego też dla osób, które planują rozpocząć handel e-commerce, oraz dla tych, które taki handel już prowadzą, w artykule przedstawiono najczęściej popełniane błędy w konstruowaniu treści regulaminów sklepów internetowych.
Ogólna zasada obowiązująca przy konstruowaniu regulaminu sklepu internetowego sprowadza się do nieumieszczania w niej tzw. klauzul niedozwolonych. Najprościej rzecz ujmując, klauzulą niedozwoloną jest postanowienie, które nie zostało uzgodnione z konsumentem indywidualnie i którego treść kształtuje prawa konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco narusza jego interesy. WKodeksie cywilnym ustawodawca sformułował przykładowy katalog klauzul niedozwolonych. Ze względu na ogólnikowość zapisów ustawy warto wskazać, jakich konkretnych zapisów unikać w praktyce.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.