Handel e-commerce. Trudna sztuka tworzenia regulaminu sklepu

Wśród czynników, od których uzależniony jest sukces handlu e-commerce, wskazuje się przede wszystkim na wygląd witryny, rodzaj zastosowanego oprogramowania oraz sposób prezentacji sprzedawanego asortymentu na stronie internetowej. Niestety, przedsiębiorcy prowadzący handel elektroniczny w postaci sklepów internetowych bardzo często zapominają, że sukces finansowy danego sklepu jest uzależniony od aspektów nie tylko technicznych, lecz także prawnych. Problematyka prawna dotycząca handlu elektronicznego jest na tyle istotna, że jej zlekceważenie może spowodować konieczność zamknięcia sklepu i narazić jego właściciela na poważne straty finansowe.

Najważniejszym aspektem prawnym handlu e-commerce jest regulamin sklepu internetowego. Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy sklep internetowy powinien mieć regulamin świadczenia usług. Co więcej, regulamin ten powinien być udostępniany kupującemu nieodpłatnie, przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży. Powołana ustawa stanowi, że regulamin powinien wskazywać m.in.: rodzaj i zakres świadczonych usług, warunki świadczenia usług, w tym warunki zawierania i rozwiązywania umów, oraz tryb postępowania reklamacyjnego.

Mając powyższe na uwadze, można by przypuszczać, że napisanie regulaminu sklepu internetowego jest sprawą łatwą. Nic bardziej mylnego. Napisanie poprawnego regulaminu sklepu internetowego wymaga zapoznania się z szeregiem aktów prawnych, wśród których należy zwrócić uwagę na: Kodeks cywilny, ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a także ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Dlatego też dla osób, które planują rozpocząć handel e-commerce, oraz dla tych, które taki handel już prowadzą, w artykule przedstawiono najczęściej popełniane błędy w konstruowaniu treści regulaminów sklepów internetowych.

Ogólna zasada obowiązująca przy konstruowaniu regulaminu sklepu internetowego sprowadza się do nieumieszczania w niej tzw. klauzul niedozwolonych. Najprościej rzecz ujmując, klauzulą niedozwoloną jest postanowienie, które nie zostało uzgodnione z konsumentem indywidualnie i którego treść kształtuje prawa konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco narusza jego interesy. WKodeksie cywilnym ustawodawca sformułował przykładowy katalog klauzul niedozwolonych. Ze względu na ogólnikowość zapisów ustawy warto wskazać, jakich konkretnych zapisów unikać w praktyce.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.