E‑sklep oczami klienta
- Co przyciąga klientów do e-sklepu?
- Czym odróżnić się od konkurencji w e-commerce?
- Jak zwiększyć zadowolenie i lojalność użytkowników?
Dobry sklep internetowy to taki, który sprzedaje i do którego klienci wracają, powtarzając zakupy. Nie ma złotych zasad budowania e-sklepu, jest jednak wiele nieodzownych elementów, bez których nie funkcjonuje on sprawnie. Wyjątkiem w ich stosowaniu mogą być bardzo specyficzne, niszowe branże związane ze stylem życia lub skierowane do niewielkich segmentów odbiorców, charakteryzujące się niestandardowym zachowaniem klientów na stronie sklepu, co nie pozwala ująć ich we wzorce.
1. Wyszukiwarka
Sercem sklepu internetowego jest wyszukiwarka, która znajduje się najczęściej w centralnym miejscu strony. Dobrą praktyką jest jeśli podczas „scrollowania” (przewijania w dół czy na bok strony) wyszukiwarka pozostaje cały czas dostępna dla klienta. Połowa osób korzystających ze sklepu wpisuje nazwy poszukiwanych produktów do wyszukiwarki. Kolejne 50% klientów w celu odnalezienia produktów korzysta z drzewa kategorii, czyli listy kategorii dostępnych w e-sklepie. Bardzo ważne jest jak najlepsze dopasowanie go do produktów dostępnych w sklepie. Drzewo kategorii może być „płaskie” i mieć tylko główne kategorie, ale najczęściej składa się z podkategorii, tak zwanych liści. Produkty przypisane są do podkategorii, często spotykane jest też umieszczenie produktu w więcej niż jednej podkategorii, np. sukienka dostępna w kategorii „Moda damska/sukienki”, ale również w kategorii „Stroje wieczorowe” lub „Styl boho”. Dla klienta ważny jest czas, dlatego tak istotne pozostaje, aby zarówno wyszukiwarka, jak i dobrze przygotowane drzewo kategorii umożliwiały jak najszybsze wyszukanie produktu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.