Q-commerce w Polsce
- Jak quick commerce rozwija się w Polsce?
- Kto dostarcza na rynku quick commerce?
- Jaka jest rola dark stores w tym procesie?
W wyniku pandemii COVID-19 na wielu rynkach na całym świecie zaszły znaczące zmiany. Dynamicznie rozwinęła się sprzedaż w modelu e-commerce, a wiele osób przeszło na pracę zdalną. W oba te trendy doskonale wpisuje się inny, który także cieszy się coraz większą popularnością. Chodzi o quick commerce, czyli szybką dostawę produktów (najczęściej spożywczych) bezpośrednio do drzwi klienta. Jak q-commerce wygląda w Polsce i jakie są perspektywy rozwoju tego rynku?
Q-commerce to sektor rynku, który odpowiada za dostawy towarów z punktów gastronomicznych i sklepów spożywczych. Na ogół takie zlecenia są realizowane przez wyspecjalizowane firmy kurierskie (na polskim rynku działa kilka takich firm, zaraz powiemy nieco więcej na ten temat), które dostarczają zamówienie w czasie poniżej godziny, a często nawet krótszym.
Za dynamiczny rozwój q-commerce odpowiada przede wszystkim pandemia. Klienci nie chcieli wychodzić do sklepów, czy restauracji (a przez pewien czas po prostu nie mogli) i zaczęli więcej produktów zamawiać przez internet i telefon. W krótkim czasie okazało się, że na tego typu dostawy jest ogromny popyt. Firma Inquiry Market Research opublikowała w 2021 roku obszerny raport na temat stanu q-commerce w Polsce. Wynika z niego na przykład, że w przypadku gastronomii wartość kanału online osiągnęła w 2022 roku próg 15% i prognozuje się, że do 2025 będzie to ponad 20% wszystkich zamówień.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.