Przegląd usług kurierskich
- Jakie usługi obecnie oferują firmy kurierskie branży e-commerce?
- Które z usług oferowanych przez branżę kurierską pozwalają skrócić proces obsługi klientów w e-sklepie?
- Jakie trendy pojawią się w sektorze usług kurierskich w ciągu najbliższych kilku lat?
Paleta usług kurierskich w e-commerce zmieniła się na przestrzeni ostatnich kilku lat diametralnie. Nowe rozwiązania pozwalają sklepom internetowym na lepszą i szybszą obsługę zamówień. Klient może wybierać w sposobie dostawy i firmach świadczących usługi kurierskie. Pojawiły się porównywarki dostawców kurierskich, umożliwiające porównanie ofert i cenników.
Zakupy realizowane przez internet są nierozłącznie związane z tzw. ostatnią milą – etapem ostatecznej dostawy przesyłki do klienta. Czas doręczenia oraz jakość obsługi logistycznej ma kluczowe znaczenie dla wizerunku e-sklepu. Negatywny odbiór usługi wpływa na postrzeganie sprzedawcy, nie firmy kurierskiej, która tę usługę realizowała. W mniejszym stopniu mechanizm ten działa w drugą stronę – pozytywna jakość usługi ma pewne znaczenie marketingowe i wizerunkowe dla sklepu.
Branża przesyłek kurierskich konsekwentnie dostosowuje się do zmian zachodzących w e-commerce. Nie ogranicza się do standardowych rozwiązań. Dziś kurierzy idą ku specjalizacji i spełnianiu zindywidualizowanych oczekiwań dostawcy i odbiorcy. Jak wygląda to w praktyce?
Niezmiennym fundamentem usług kurierskich pozostaje dostawa wolumenu o relatywnie niewielkiej wadze (do ok. 30 kg – tę branża uznaje za graniczną w kontekście podjęcia przez jedną osobę). Rynek e-commerce wymusił jednak na przewoźnikach rozszerzenie standardowej oferty o opcje, które jeszcze niedawno można było uznać za dodatkowe:
- skrócony do minimum czas dostawy,
- określenie godziny dostawy i zawężenie terminu odbioru,
- system door to door,
- śledzenie przesyłki od momentu nadania do jej doręczenia.
Firmy kurierskie stawiają na połączenie funkcjonalności i wygody, coraz krótszego czasu doręczenia oraz jakości obsługi. Oferta rozwiązań dla branży handlu internetowego to dziś kompleksowy produkt umożliwiający scedowanie całego procesu na przewoźnika. Co obejmuje dziś propozycja firm kurierskich dla e-handlu?
1. Obsługa przez aplikację
Zlecenia składane online, możliwość wyceny według bieżących danych przypadających na konkretny dzień wysyłki, intuicyjna obsługa poprzez aplikacje mobilne – to, co kiedyś wydawało się odległą przyszłością handlu transgranicznego, dziś stanowi standard w zakresie usług kurierskich. Przyspiesza procedury, ułatwia archiwizację zamówień, pozwala też na wykorzystanie technologii do połączenia z własnymi systemami obsługi klienta. To rozwiązanie bardzo promowane np. przez DHL, aplikację zapewnia też UPS w ramach opcji Mobile My Choice.
2. Monitoring przesyłki
Śledzenie paczki na podstawie skanowanych danych obejmujących czas i miejsce jej bieżącej lokalizacji pozwala uniknąć gorączkowych pytań od klienta o to, gdzie jest przesyłka i kiedy do niego dotrze. To rozwiązanie szczególnie wartościowe w gorącym okresie przedświątecznym. Monitoring omijający kontakt z działem obsługi klienta sklepu doskonale wpisuje się w trend minimalizacji procedur. Tę opcję zapewniają wszyscy obecni na polskim rynku przewoźnicy. Często, jak w przypadku aplikacji GLS, oprócz śledzenia paczki, możliwe jest wyszukiwanie punktów odbioru (np. Parcel Shop GLS) czy przekierowywanie paczki online i skanowanie kodów kreskowych.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.