Brief - pierwszy krok do sukcesu
- Dlaczego współpracę z agencją warto rozpocząć od briefu?
- Co agencja powinna wiedzieć o naszym sklepie?
- Jakie konsekwencje niesie rezygnacja z wypełniania briefu?
Agencja marketingu internetowego ma do zaoferowania klientowi swoją wiedzę i doświadczenie. Nie ma jednak uniwersalnej recepty na udaną kampanię marketingową. Wszystkie działania powinny być szyte na miarę, a tą miarą jest dokładnie wypełniony brief na początku współpracy. Co powinien zawierać brief?
Po co wypełniać brief?
Współpraca z większością agencji marketingowych rozpoczyna się od audytu i analizy naszego sklepu. Agencja za pomocą narzędzi ocenia stan sklepu pod względem jego widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu może oszacować intensywność i zakres działań, których potrzebuje sklep, aby zbudować jego pozycję w Google. Jednak do stworzenia efektywnej strategii SEO agencja potrzebuje też wiedzy o sklepie – musi znać jego cele długo- i krótkoterminowe, potrzeby klientów, specyfikę oferty, wraz z najważniejszymi produktami, strategię sprzedażową. Niezbędna jest także wiedza o branży i konkurencji. Pozostawienie agencji bez takiej wiedzy odbije się na jakości strategii marketingu internetowego.
Wyzwanie przy tworzeniu briefu
Określenie zakresu briefu jest zadaniem agencji, a nie właściciela sklepu. Jednak jeśli właściciel ma wiedzę, świadomość i jest w stanie stwierdzić, że brief zawiera luki, może go rozbudować według własnego uznania.
Dobry szablon briefu dla sklepu internetowego zawiera konkretne i rzeczowe pytania, skonstruowane tak, aby właściciel sklepu nie miał problemów z ich zrozumieniem. Zdarza się, że twórca briefu stosuje żargon i skróty myślowe, przez co pytania są nieczytelne dla osoby spoza branży marketingu internetowego. W takiej sytuacji zamiast pomijać pytania, lepiej poprosić o doprecyzowanie.
Jeśli sklep ma kłopot ze zrozumieniem większości pytań, dobrą strategią jest umówienie wspólnego wypełniania briefu, np. telefonicznie. Z drugiej strony, w zależności od pozycjonera, po stronie agencji także mogą pojawić się różne oczekiwania co do zakresu odpowiedzi w briefie. Zdarza się, że dociekliwi pozycjonerzy sami dopytują i omawiają dodatkowo już uzupełniony brief.
Trudnością dla wielu sklepów jest odpowiedź na pytania związane ze strategią. Spisana i określona strategia to wciąż wyzwanie, szczególnie w małych firmach. Bywa, że sklepy dopiero pod wpływem briefu zaczynają zastanawiać się nad takimi aspektami jak przewaga konkurencyjna czy misja.
Mając na uwadze te potencjalne trudności, zaleca się konstruowanie briefu z podziałem na sekcje tematyczne. Nie wszystkie pytania w briefie są równie istotne, co też warto zaznaczyć, wydzielając np. pytania obowiązkowe i opcjonalne.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.