Marka osobista handlowca jako klucz do sukcesu zawodowego
- Czym jest marka osobista?
- Jak ją budować i dlaczego jest tak ważna akurat teraz?
- Jakie kroki możesz podjąć, aby stać się skutecznym i wyróżniającym się handlowcem?
W czasach, gdy konkurencja jest ogromna, a klienci coraz bardziej wymagający, marka osobista staje się jednym z kluczowych elementów sukcesu zawodowego. Bez względu na to, czy jesteś liderem dużej firmy handlowej, czy reprezentujesz mały rodzinny biznes, twoja marka osobista może przyczynić się do przyspieszenia i zwiększenia skuteczności twoich działań lub dać zupełnie odwrotny skutek.
Czym jest marka osobista?
Marka osobista, po angielsku zwana personal brand, jest obrazem twojej osoby. Inaczej mówiąc, marka osobista dotyczy tego, jak cię postrzegają inni (twoi klienci, współpracownicy, przełożeni, konkurencja i inni). Znaczenie mają twoje umiejętności, sposób komunikacji, sposób ubierania się, doświadczenia oraz wartości, które oferujesz. Jest to twój wizerunek, twoja reputacja. W kontekście handlu marka osobista jest kluczowym czynnikiem wpływającym na sukces w budowaniu relacji z klientami, zdobywaniu ich zaufania oraz realizacji celów sprzedażowych.
Dlaczego marka osobista jest tak ważna?
Marka osobista handlowca ma ogromne znaczenie z kilku powodów:
Konkurencja na rynku
Być może słyszałeś już zdanie, że sprzedaż jeszcze nigdy nie była tak trudna. W erze cyfrowej klienci mają niemalże nieograniczony dostęp do produktów i usług, którymi są zainteresowani. Mogą porównywać oferty, które nie różnią się od siebie znacząco. Silna marka osobista wyróżnia handlowca, a tym samym jego produkt czy usługę na tle konkurencji, budując zaufanie i lojalność klientów.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż w momencie wypracowania silnej marki osobistej klienci kupują produkt, często nie porównując go z innymi ofertami. Dużo mniejsze znaczenie ma w takiej sytuacji cena, która przy produktach reprezentowanych przez silne marki osobiste jest zazwyczaj dużo wyższa od cen produktów lub usług oferowanych przez konkurencję. Warto w związku z tym zainwestować swój czas w zbudowanie silnej marki, dzięki czemu jako handlowiec możesz ominąć „wojnę cenową”.
Budowanie zaufania
Czy wiesz, że aby sprzedać swój produkt lub usługę, musisz najpierw przejść przez trzy etapy relacji z klientem? Po pierwsze, powinieneś popracować nad swoją widocznością – klient musi ciebie zobaczyć/poznać oraz oferowany przez ciebie produkt lub usługę. Potem powinieneś zapracować na to, aby twoi potencjalni klienci cię polubili. Dopiero w trzecim kroku poprzez swoją eksperckość zapracujesz na ich zaufanie.
Po tych trzech etapach będą gotowi kupić od ciebie to, co im zaoferujesz. Marka osobista oparta na profesjonalizmie, rzetelności i wartości buduje zaufanie i przekonuje klientów do współpracy właśnie z tobą.
Eksperckość
Rekomendacje, polecenia i opinie innych są często kluczowe dla decyzji zakupowych. Handlowcy, którzy z dużą dbałością budują swoją markę osobistą jako ekspertów w swojej dziedzinie, zwiększają swoje szanse na zdobycie i utrzymanie klientów na dłużej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.