Kiedy „kolejna” szansa powinna być ostatnią?

  • Kiedy warto dać pracownikowi kolejną szansę i kiedy ta kolejna powinna być ostatnią?
  • Co zrobić, aby dawanie kolejnej szansy nie było frustrujące dla szefa zespołu, a było prawdziwą motywacją dla pracownika do zmiany zachowań?
  • Jak poprowadzić rozmowę na temat słabych wyników i kolejnej szansy?
  • Jak badanie kompetencji pracownika może pomóc przewidzieć, czy danie kolejnej szansy nie będzie stratą czasu i pieniędzy?
SS_37_16.jpg

Zwolnić czy nie zwolnić – to jeden z szefowskich dylematów, który dziś przybiera na sile choćby dlatego, że mówi się o rynku pracownika. Coraz większym wyzwaniem staje się znalezienie skutecznych, lojalnych osób, zaangażowanych w codzienną współpracę z klientem, ale i samym szefem.

Kiedy konkretnie rozważyć kolejną szansę?

Przed daniem pracownikowi kolejnej szansy warto wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników, na których powinna zostać oparta nasza decyzja. Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy wypełnia on wszystkie przydzielone mu obowiązki. Podejdźmy do pracownika indywidualnie, oceniając również wcześniejsze dokonania oraz pracę nad sobą. Nie oceniajmy kogoś na podstawie jednego gorszego miesiąca czy jednego błędu, który popełnił. Nikt nie jest perfekcyjny. Spójrzmy na pracownika „całościowo”, w tym analizując, dlaczego go zatrudniliśmy. Jakie wartości wnosi do zespołu? Jak bardzo potrzebujemy go w zespole? Jaki udział ma w realizacji celów? Co takiego zmieniło się w jego zachowaniu, a może też w naszym podejściu, co mogłoby skutkować spadkiem efektywności?

Chcąc dać kolejną szansę, powinniśmy też określić, jak pracownik ustosunkował się do poprzednich ustaleń, jak wykonywał swoją pracę oraz czy nastąpiła dostrzegalna poprawa. Ten punkt jest niezbędny do rozważenia możliwości udzielenia kolejnej szansy. Osoba, która nie wykazała się chęcią oraz nie włożyła żadnego wysiłku w poprawę dotychczasowej pracy, nie zasługuje na kolejną szansę z uwagi na to, że takie zachowanie nie daje nadziei na poprawę i uzyskanie lepszych rezultatów w przyszłości.

Szefowski punkt wyjścia dla kolejnej szansy

Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu jeszcze bliżej. Kiedy mamy pracownika, który nie realizuje celów, to naturalne jest, że zastanawiamy się, dlaczego tego nie robi. Idąc dalej, diagnozujemy, dlaczego nie wywiązuje się z zobowiązań, na które się umówiliśmy, które stoją za umową o współpracy – „jest niezaangażowany, spada jego motywacja, jest leniwy, młody, a tacy nie szanują pracy, nie nadaje się jednak do sprzedaży, nie można mu nic powiedzieć, nie wychodzi z inicjatywą”. Możemy też myśleć o tym, że „to ryzykowne teraz go zwolnić, bo nie mamy nikogo na zastępstwo, nie wiemy, czy jeszcze jedna szansa coś zmieni” itp. I chociaż może te scenariusze są nieco przejaskrawione (celowo, na potrzeby zobrazowania pewnego zjawiska), warto sobie szczerze odpowiedzieć, jak często te określenia przychodzą nam na myśl i co z nimi robimy. Jeśli to one są punktem wyjścia, to jest ryzyko, że będą potęgować naszą frustrację i danie kolejnej szansy niekoniecznie może pomóc, bo sami nie do końca będziemy w to wierzyć.

Ważne

Szef ma wpływ na to, czy kolejna szansa będzie dobrą inwestycją!

Jeśli chcemy, aby kolejna szansa nie była tylko czasem, który upewni nas, że nie było warto jej dawać, lub czasem na znalezienie nowego pracownika, spójrzmy inaczej na to, co się dzieje w tej sytuacji. Jeśli pracownik nie realizuje celów, to wysyła nam informację o pewnym braku (zasobów, motywacji, narzędzi, zrozumiałej dla niego informacji co do oczekiwań). Szef, który jest dla zespołu liderem, a nie tylko menedżerem zadań, odbierze ten sygnał i przyjmie postawę, której celem będzie diagnoza tego, czego temu pracownikowi brakuje, upewni się, że pracownik chce zmienić zachowanie i następnie sprawdzi, co ON od siebie może zrobić, aby pracownik wypełnił ten brak. Przyjęcie takiej liderskiej postawy jest możliwe tylko i wyłącznie wtedy, kiedy uznamy, że jako szefowie jesteśmy w służbie pracownikom (ang. servant leadership), jesteśmy od tego, aby nie etykietować czy oceniać, tylko pomóc im realizować cele, rozwijać się w ramach organizacji.

Kolejna szansa – schemat rozmowy:

NAZWANIE FAKTÓW: To już trzeci miesiąc, kiedy nie realizujesz celów.

DIAGNOZA BRAKU (seria przydatnych pytań, stwierdzeń):

Co się dzieje? Dlaczego twoim zdaniem się tak dzieje? Pomóż mi to zrozumieć.

SPRAWDZENIE MOTYWACJI: Jeśli dam ci kolejną szansę, to – na skali od 1 do 10 – jaka będzie twoja motywacja do tego, aby tym razem zrealizować cele?

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.