Wykorzystanie funkcji „co_jeśli” w analizach biznesowych MS Excel
Zbliżający się koniec trzeciego kwartału to okres najczęściej kojarzony z mobilizacją budżetową i układaniem planów na następny rok. W analizie tych planów i budowie wielowymiarowych scenariuszy nieodzownym narzędziem jest arkusz Excela. W poniższym artykule przeanalizujemy użycie funkcji „co_jeśli” dla prostego modelu biznesowego. Funkcje te pozwolą nam spojrzeć wielowymiarowo na model – poszukać wartości granicznych oraz zbudować „mapę” efektywności.
Pierwszym krokiem jest budowa samego modelu. W przykładzie posłużyłem się najprostszym układem zawierającym zestawienie przychodów i kosztów oraz łączny wynik roczny jako zmienną oczekiwaną (podlegającą analizie). Dla poszczególnych miesięcy roku określiłem:
- sezonowość – jako procent realizacji planu rocznego sprzedaży (poziom rocznej sprzedaży zostanie wykorzystany jako zmienna w modelu),
- cenę jednostkową stałą w okresie prognozy (również zostanie wykorzystana jako zmienna w modelu),
- przychody jako iloczyn ceny jednostkowej i poziomu sprzedaży w miesiącu,
- koszty zmienne – obliczane jako iloczyn jednostkowych kosztów zmiennych i poziomu sprzedaży,
- koszty stałe – niezmienne w całym okresie sprzedaży.
Podgląd na formuły arkusza uzyskujemy po naciśnięciu skrótu klawiaturowego CTRL + ~, w wyniku czego możemy na widoku arkusza przeanalizować układ formuł.
- Przychody w każdym miesiącu obliczyłem jako iloczyn wskaźnika sezonowości i sumy oczekiwanej sprzedaży. Aby wyeliminować wartości niecałkowite, zastosowałem funkcję ZAOKR.DO.CAŁK.
- Cena jednostkowa została powiązana z komórką wejściową dla zmiennej cena, tj. $C$25.
- W komórce N24 wprowadziłem podsumowanie wyniku z całego roku (SUMA).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.