Lean Marketing, czyli czego o marketingu możemy sie nauczyć od Japończyków!

  • Czym jest Lean Marketing?
  • Dlaczego marketing może wyglądać jak taśma produkcyjna?
  • Jak wykorzystywać Lean Marketing w e-commerce?
ECOM_15_31.jpg

Obecnie pojęcie „lean” jest kojarzone najczęściej z dwoma nurtami: Lean Manufacturing oraz Lean Startup. Czym zatem jest tajemniczy Lean Marketing?

O pojęciu lean, wtedy w kontekście produkcji, po raz pierwszy mogliśmy usłyszeć w Japonii w latach 50. ubiegłego wieku, w oparciu o tzw. System Produkcyjny Toyoty. Ta znana firma motoryzacyjna z Kraju Kwitnącej Wiśni wprowadziła metodę wytwarzania części samochodowych i optymalizacji tego procesu, w celu eliminacji marnotrawstwa (ang. waste) i wytwarzania produktów najwyższej jakości, przy ciągłym doskonaleniu. Nazwali je Lean Manufacturing.

Lean Startup znamy przede wszystkim z bestsellerowej książki Erica Riesa wydanej w 2011 r. pt. Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek (ang. The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses). Lean Startup to metoda tworzenia biznesów w sposób iteracyjny, zwinny i optymalny czasowo, w oparciu o weryfikowane uczenie się (ang. validated learning) oraz ciągłe doskonalenie (ang. continuous improvement).

Czym zatem jest tajemniczy Lean Marketing? Lean Marketing to wprowadzanie elementów inspirowanych Lean Startup i Lean Manufacturing do działań marketingowych.

Poniżej przedstawiam po 2 przykłady wykorzystania tych nurtów w marketingu. Każdy znajdzie coś dla siebie!

Lean Manufacturing

Kanban Board

Kanban jest metodą wizualizacji procesów, w której najczęściej używanym narzędziem jest tzw. Kanban Board, czyli Tablica Kanban.

Sam Kanban jest stosunkowo rozbudowaną metodą, o której można by napisać osobny artykuł, albo i książkę. Na potrzeby tego tekstu skupimy się wyłącznie na zaimplementowaniu Tablicy Kanban do działań marketingowych (rysunek 1).

Tablica Kanban najczęściej wykorzystywana jest w procesach produkcyjnych, a także w branży IT, przy tworzeniu oprogramowania.

Jak proces produkcji zwizualizowany na Kanban Boardzie możemy wykorzystać w marketingu? Do „uprocesowienia” świetnie nadaje się tworzenie postów na media społecznościowe. Bardzo często w firmach, z którymi pracuję, widzę problem z ad-hocowym podejściem do treści w mediach społecznościowych. Proponuję inne rozwiązanie.

Użyjmy Tablicy Kanban do szczegółowego rozpisania procesu powstawania treści, np. publikowanych na Facebooku (rysunek 2).

PRZYKŁAD 1:

Posłużę się przykładem procesu, którego używamy w Project: People. Bardzo prostym, intuicyjnym i do tego posiadającym darmową wersję. Narzędziem do wizualizacji procesów jest Trello1, z którego korzystamy.

Nasz proces składa się z 6 etapów (prawdopodobnie można byłoby rozbić go jeszcze na kilka dodatkowych, ale akurat w naszym wypadku nie przyniosłoby to wartości. A w Leanie to właśnie wartość jest kluczowa). Są to:

  1. Do napisania – zbiór pomysłów na tematy postów.
  2. Do sprawdzenia – członek zespołu, który nie jest autorem tekstu do posta sprawdza copy pod kątem merytorycznym i językowym, tzw. double check.
  3. Do tłumaczenia – prowadzimy komunikację w dwóch językach: polskim i angielskim.
  4. Do korekty – współpracujemy z native speakerem, dzięki któremu nasze tłumaczenia są coraz lepsze.
  5. Do opublikowania – tu przesuwamy post gotowy do opublikowania przez osobę za to odpowiedzialną.
  6. Opublikowane – post został opublikowany, proces jego tworzenia jest zamknięty.

Tożsamą metodę możemy wykorzystać np. przy pisaniu artykułów na bloga albo case study. Przykładowe kroki do wykorzystania w Tablicy Kanban dla procesu tworzenia treści:

  1. Do napisania.
  2. W trakcie pisania.
  3. Sprawdzenie merytoryczne i gramatyczne.
  4. Dostosowanie do SEO.
  5. Tłumaczenie.
  6. Projektowanie grafik.
  7. Do zaimplementowania na stronie.
  8. Publikacja.
  9. Opublikowane.
  10. Promocja.

Wprowadzanie procesów tworzenia treści ma wiele plusów. Najważniejsze z nich:

  • Nowi pracownicy w firmie nie działają chaotycznie. Mają checklistę, która systematyzuje pracę.
  • Trzymanie się procesu zdecydowanie redukuje czas powstawania treści (nawet o kilka tygodni, w przypadku skomplikowanych tekstów!).
  • Zaoszczędzone godziny można spożytkować na inne zadania!

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.