Czego na temat AI w digital marketingu nie dowiesz się z książek
- Czym jest sztuczna inteligencja i jak możesz ją wykorzystać w digital marketingu?
- W jaki sposób sztuczna inteligencja pomaga e-commerce?
- Jakie zagrożenia dla marketerów stanowią stronnicze algorytmy AI?
Popularność skrótu AI rośnie w mediach z roku na rok. Fakt ten wynika po części z tego, że zaczęliśmy go używać w kontekście rzeczy, które przejawiają cechy takich rozwiązań i odnoszą się do pojedynczych funkcji. Możemy zauważyć, że prawie każde zagadnienie od statystyki i analityki biznesowej, po kodowanie ręcznie danej reguły jest nazywane sztuczną inteligencją. A jak ta sprawa wygląda w marketingu? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu, poznając kilka faktów na temat innowacyjnych rozwiązań w digitalu.
Czym jest sztuczna inteligencja?
Definicji jest wiele, jednak dla jasności i przejrzystości tego artykułu przyjmijmy, że sztuczna inteligencja to nauka o tym, jak tworzyć maszyny wyposażone w niektóre cechy ludzkiego umysłu. Zaliczamy do nich umiejętność rozumienia języka, rozpoznawania obrazów, rozwiązywania problemów i uczenie się. Termin ten wymyślił John McCarthy, amerykański informatyk, w 1956 roku, na konferencji naukowej w Dartmouth. Określił ją jako „naukę i inżynierię tworzenia inteligentnych maszyn”. Badania nad sztuczną inteligencją wykorzystują narzędzia z wielu dziedzin, m.in. informatyki, psychologii, filozofii, lingwistyki, badań operacyjnych, ekonomii.
Początek sztucznej inteligencji – Alan Turing i jego test
Alan Turing jest nazywany ojcem informatyki. Był on zafascynowany inteligencją i myśleniem, a także możliwością ich wykorzystania przez maszyny. Największy wkład Turinga w rozwój sztucznej inteligencji stanowi jego gra w naśladownictwo, która jest znana powszechnie jako „Test Turinga”. Podczas tego testu zadający pytania – człowiek – komunikuje się z dwoma graczami, A i B, wymieniając z nimi wiadomości. Jeżeli zadający pytania nie może stwierdzić, który gracz – A czy B – jest komputerem, a który człowiekiem, uznaje się, że komputer pomyślnie przeszedł test i osiągnął inteligencję na poziomie człowieka.
Eugene Goostman – człowiek czy komputer?
Eugene Goostman to chatbot, który według niektórych zdał test Turinga. Goostman został zaprojektowany tak, by zachowywać się jak 13-letni ukraiński chłopiec. Posiada on cechy skłaniające osoby, z którymi rozmawia do wybaczenia mu błędów gramatycznych i braku wiedzy ogólnej. Od czasu swojego powstania bot Goostman brał udział w wielu konkursach. W dniu 7 czerwca 2014 roku, podczas konkursu upamiętniającego 60. rocznicę śmierci Turinga, 33%1 sędziów uznało, że Goostman jest człowiekiem.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.