Wykorzystaj trendy i sprzedawaj więcej
- # Jak sprawdzić, które produkty/usługi cieszą się największą popularnością wśród klientów?
- # Jak wykorzystać bazę Amazona do rozeznania rynku?
- # Jakich innych narzędzi użyć do tej analizy?
Przedstawiamy kilka strategii i metod na wyszukiwanie popularnych produktów do sprzedaży w internecie. Jedyną rzeczą, o której należy pamiętać w trakcie lektury tego tekstu jest to, że sama strategia nie wystarczy. O sukcesie w sprzedaży decydują również inne czynniki, takie jak np. dostęp do towaru, zoptymalizowana logistyka czy też sprawnie działający dział obsługi klienta. Te działania mają równie duże znaczenie, co samo wskazanie i wybranie właściwego produktu do sprzedaży.
Podstawowe rozeznanie w rynku
Research produktów, czyli rozeznanie w rynku, to jedno z najważniejszych działań, jeśli chcemy dowiedzieć się co i dlaczego sprzedawać. W ten sposób sprawdzimy, co cieszy się zainteresowaniem kupujących i wykonamy pierwszy krok w kierunku zidentyfikowania luki na rynku. Od czego zacząć?
Na początek możemy przeprowadzić proste badanie związane z liczbą wyników wyszukiwań na Amazonie. Dla przykładu, jeśli wpiszemy w wyszukiwarce Amazon.pl „spodnie męskie trekkingowe”, na górze wyników pojawi się informacja, że udało się znaleźć ponad 10 000 wyników dla tego hasła. Kiedy jednak wpiszemy „spodnie męskie dresowe”, uzyskamy ponad 60 000 haseł. Już taka prosta czynność pozwala ustalić jak duża jest kategoria produktów (konkretna nisza), którą jesteśmy zainteresowani.
Następnie powinniśmy porównać daną liczbę z częstotliwością wyszukiwania w Google.pl. Jeśli okaże się, że produkt jest często wyszukiwany na Amazonie, jak i na Google.pl, będzie to oznaczać, że mamy do czynienia z popularnym produktem i dużą konkurencją. Jeśli będzie mało popularny na Amazonie, za to bardzo popularny w Google.pl, mamy do czynienia z popularną niszą, ale z relatywnie małą konkurencją w sklepie Amazon. Z kolei duża liczba wyszukiwań w Amazonie, ale niska w Google.pl będzie sugerować, że sama nisza nie jest zbyt popularna, natomiast ma już bardzo dużą konkurencję w e-commerce – trudno będzie tutaj powalczyć o klienta. Najlepsza opcja to oczywiście taka, która zakłada, że produkt jest często wyszukiwany w Google.pl, natomiast nie ma zbyt dużej konkurencji na Amazonie. A czym sprawdzić częstotliwość wyszukiwania w Google.pl? Służą do tego specjalistyczne narzędzia – rekomendujemy SEMRush.com lub Ahrefs.com. Pozwalają one sprawdzić m.in. częstotliwość wyszukiwań danego hasła w Polsce, jak również oferują szereg innych przydatnych funkcji e-marketingu i SEO.
Kiedy już znajdziemy dla siebie wystarczająco popularną niszę, a przy tym jeszcze niewystarczająco zagospodarowaną przez sprzedawców online, warto jeszcze rzucić okiem na bestsellery Amazona w interesującej nas kategorii. Jeśli okaże się, że jest tam wyłącznie jeden bestseller, albo kilka, ale tego samego producenta, będzie to znak, że kategoria prawdopodobnie jest zdominowana przez jednego sprzedawcę lub produkt. To będzie oznaczać, że pozyskanie klienta okaże się trudne. Starajmy się oferować produkty w takiej kategorii, gdzie rywalizacja – przynajmniej na pierwszy rzut oka – jest bardziej sprawiedliwa i nie ma w niej łatwo dostrzegalnego monopolisty.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.